Inhoudsopgave
Op de plek van de parkeergarage achter De Eiffel (tegen Loods5 aan) komen nieuwe woontorens. De plannen wat er in die torens gebouwd moet worden zijn veranderd: niet meer 165 dure koopappartementen van gemiddeld 100 vierkante meter vanaf 600.000 euro. Nee, er moet nu een mix komen. Ook mensen met een smallere beurs en "nieuwe doelgroepen, jong van geest", moeten een plek krijgen in de complexen. Er moeten ook kleinere woningen komen om dat mogelijk te maken.
Nu is de gedachte dat - binnen een sluitende grondexploitatie - bij de aanbesteding straks partijen uitgedaagd moeten worden om een rijk en gevarieerd woningaanbod te realiseren. Aandacht wordt gevraagd voor een brede doelgroep en betaalbaarheid. Genoemd worden als voorbeeld: tenminste 30 huurwoningen (maandhuur < €900,07), 30 betaalbare koopwoningen (< € 402.000,- VON), 5 woningtypes/doelgroepen.
Voetganger
Ondergronds moet er een parkeergarage komen voor 900 auto's. In het gebied moet ook een openbare stalling voor 400 fietsen gebouwd worden. Het gebied moet autoluw worden, de voetganger komt centraal te staan.
Betondorp
Een van de lessen die getrokken is uit eerdere bouwplannen in het Sphinx-gebied: de openbare ruimte om de complexen moet veel groener. Met bomen die gewoon in de grond kunnen wortelen. Met name in het Sphinxkwartier is het besef doorgedrongen dat het nu wel erg 'betondorp'-achtig uitziet en wordt nagedacht over "wandelende bossen": bomen in verrijdbare bakken. In het nieuwe complex achter de Eiffel moeten ook de gevels en daken groen worden. Moet er ook meer aandacht komen voor levendigheid, voor ontmoeten. Natuur en klimaat-adaptatie worden veel belangrijker.
2030
In de planning is het de bedoeling dat in 2030 de woningen opgeleverd worden. 2025 staat in het teken van de aanbesteding die uitgeschreven wordt en in 2026 zouden de ruimtelijke ordeningsprocedures afgerond moeten worden. In 2027 zou dan begonnen moeten worden met de bouw van de ondergrondse parkeergarage en de woningen.