Inhoudsopgave
Wie Mestrini zegt, zegt kwaliteit en persoonlijke aandacht van een familiebedrijf. Al drie generaties lang kennis en ervaring op het gebied van optiek en optometrie. Jules Mestrini is de derde generatie in het bedrijf. Hij zet het werk, dat zijn opa in Kerkrade begon, voort.
De naam Mestrini is tegenwoordig onlosmakelijk verbonden met optiek en optometrie, maar van oorsprong is het bedrijf in de jaren zestig van de vorige eeuw begonnen als drogisterij in Kerkrade. De drogisterij werd als snel uitgebreid en er kwam een optiek bij. Er werd afscheid genomen van de drogisterij en daarna, rond 1972 verhuisde het bedrijf naar Meerssen. Sinds dat jaar is Mestrini een optiek. Een familiebedrijf dat nog steeds gevestigd is in Meerssen, maar inmiddels ook te vinden in Margraten en in Wyck, Maastricht.
De zaak is steeds in handen gebleven van de familie Mestrini. “Het was een logische opvolging,” zegt Jules. Na mijn opa kwamen mijn vader Harold en moeder Monique in de zaak en na mijn opleiding tot optometrist was het eigenlijk vanzelfsprekend dat ik in het bedrijf zou stappen. In de historie van ons bedrijf zetten we ongeveer elke tien jaar een grote stap om het bedrijf toekomstbestendig te houden. Na Kerkrade, kwam Meerssen en daarna volgden nieuwe zaken in Maastricht en Margraten. Voor ons is dat geografisch een interessant gebied en een goede verdeling. Elke vestiging heeft zijn eigen type klanten. In Meerssen en Margraten zien we vooral regionale bezoekers en in Maastricht meer bezoekers uit de provincie en het hele land,” zegt Jules.
“We zijn een bedrijf waar vakmanschap belangrijk is”
Nu Jules enkele jaren in de zaak zit, wordt steeds meer zichtbaar dat het bedrijf klaar is voor de toekomst. Jules: “We zijn een bedrijf waar kwaliteit en vakmanschap heel belangrijk zijn. Ik vind dat we dat ook mogen laten zien als je langsloopt. Je ziet het vakmanschap. Dat onderscheidt ons van de groot winkel bedrijven die op steeds meer plekken opduiken, met name in een stad als Maastricht moet optiek persoonlijk en met aandacht blijven bestaan.”
Niet dat Jules de toegenomen concurrentie erg vindt. “Je kunt de internationale ketens niet met een familiebedrijf vergelijken. We merken dat vaste klanten ons trouw blijven, juist vanwege het persoonlijke karakter en het familiegevoel. Bij Mestrini nemen onze ervaren opticiens, optometristen of contactlensspecialisten alle tijd voor je voor het beste advies. Dat begint met een luisterend oor en een goede oogmeting. Daarvoor nemen we alle tijd en hebben we de beste apparatuur.”
Kernwaarden als aandacht, persoonlijk en kwaliteit betekent niet dat Mestrini zich alleen richt op het hoger segment als het gaat om de montuurmerken die verkocht worden. “Juist omdat we werken met een groot aantal merken en dat al decennialang doen. We hebben brillen in elke prijsklasse. Zo we werken met Lindberg, Tom Ford, Theo, Akoni, Celine, Anne et Valentin en Orgreen om enkele merken te noemen. Als het gaat om de brillenglazen kiezen we uitsluitend voor de beste kwaliteit en voor ons is dat een samenwerking met ZEISS. Daar doen we al sinds jaar en dag zaken mee, waardoor we elk probleem kunnen oplossen. ZEISS glazen zijn van topkwaliteit en dat is de reden waarom we met hen al zo lang samenwerken,” zegt Jules.
Als het gaat om kwaliteit is dat ook terug te zien in het team van Mestrini dat uit meer dan 20 mensen bestaat. Op elke vestiging werken ervaren optometristen, opticiens en contactlensspecialisten. “En ja mijn vader en moeder zie je ook nog in de winkels. Mijn moeder doet nog de hele boekhouding en mijn vader is nog vier dagen per week in Wyck te vinden,” lacht Jules. “Als ik als derde generatie het bedrijf volledig overneem, kunnen zij het ook wat rustiger aan gaan doen.”