Doorgaan naar artikel

Toekomst Maastricht Airport is vracht, maar dat lukt nog niet

Maastricht Airport kampt al tien jaar op rij met een dalend aantal vrachtvluchten.

Inhoudsopgave

De nieuwe directeur van Maastricht Airport, Joost Meijs, wil dat de luchthaven in de toekomst draait op vrachtvervoer, maar het afgelopen jaar werd er zelfs minder vracht afgehandeld dan een jaar eerder toen de startbaan twee maanden buiten gebruik was.

Dat blijkt uit cijfers van het CBS. De Limburgse luchthaven handelde het vorig jaar 29.000 ton luchtvracht af, een hoeveelheid die bij buurvliegveld Luik in een week wordt afgehandeld. De 29.000 ton is 8,8 procent minder dan in 2023 en in dat jaar kon de start- en landingsbaan door renovatiewerkzaamheden twee maanden niet gebruikt worden. Het geeft aan dat een zonnige toekomst in vrachtvervoer voor Maastricht Airport nog ver weg is.

Bestemmingen
Die zonnige toekomst is er ook niet op het gebied van passagiersvluchten. Het aantal passagiers in 2024 bleef nagenoeg gelijk ten opzichte van 2023 namelijk 223.000 reizigers. In de tweede helft van 2024 steeg het aantal passagiers in Nederland met 4 procent ten opzichte van de tweede helft van 2023, terwijl MAA een forse daling van 23 procent liet zien.

Gratis nieuwsbrief, niks meer missen
Wilt u ook van maandag tot en met zaterdag vóór 6.30 uur het laatste nieuws over Maastricht in uw mailbox? Meld u dan gratis aan voor de nieuwbrief van De Nieuwe Ster. Meer dan 20.000 trouwe lezers gingen u al voor. Het enige wat wij van u vragen

Corendon
Vanaf Beek worden in de zomer slechts acht bestemmingen aangedaan in Spanje, Turkije, Griekenland, Portugal, Kroatië en Italië. Twee maatschappijen Corendon en Ryanair zijn hiervoor verantwoordelijk. Nieuwe bestemmingen zijn niet aangekondigd.

Belastinggeld
De directeur van de luchthaven komt op 14 februari bij de provincie tekst en uitleg geven over de slechte resultaten. De provincie is samen met Schiphol eigenaar van Maastricht Airport. De luchthaven lijdt al jaren achter elkaar verlies en de provincie blijft belastinggeld pompen in het noodlijdende vliegveld in de hoop dat de luchthaven over een paar jaar break-even gaat draaien.

6,7 miljoen verlies Maastricht Airport
Maastricht Airport heeft afgelopen jaar een verlies van 6,7 miljoen euro geleden. Dat blijkt uit de jaarrekening. De verwachting is dat 2024 niet veel beter zal worden, omdat het aantal passagiers- en vrachtvluchten gekelderd is.
Maastricht Airport, een duur stukje asfalt
De start- en landingsbaan werd een jaar geleden nog voor 35 miljoen euro gerenoveerd. Een duur stukje asfalt van 2750 meter lang, want uit de nieuwste cijfers blijkt dat er steeds minder gevlogen wordt vanaf Maastricht Airport.
Maastricht Airport dan toch maar sluiten?
Het was projectontwikkelaar Piet Joosten van de RO-groep uit Maastricht die deze week de knuppel nog eens in het hoenderhok gooide en daarbij applaus kreeg. “Laten we nu eindelijk eens de luchthaven sluiten en er 3000 woningen bouwen die hard nodig zijn,” zei hij in een debat over wonen. Wie

Opmerkingen

Laatste Nieuws

Ons nieuws is en blijft altijd gratis als je je inschrijft voor de gratis nieuwsbrief

Er is iets misgegaan. Probeer het later opnieuw

Bedankt voor uw aanmelding. Controleer uw e-mail om de inschrijving af te ronden