Inhoudsopgave
De nieuwe directeur van Maastricht Airport, Joost Meijs, wil dat de luchthaven in de toekomst draait op vrachtvervoer, maar het afgelopen jaar werd er zelfs minder vracht afgehandeld dan een jaar eerder toen de startbaan twee maanden buiten gebruik was.
Dat blijkt uit cijfers van het CBS. De Limburgse luchthaven handelde het vorig jaar 29.000 ton luchtvracht af, een hoeveelheid die bij buurvliegveld Luik in een week wordt afgehandeld. De 29.000 ton is 8,8 procent minder dan in 2023 en in dat jaar kon de start- en landingsbaan door renovatiewerkzaamheden twee maanden niet gebruikt worden. Het geeft aan dat een zonnige toekomst in vrachtvervoer voor Maastricht Airport nog ver weg is.
Bestemmingen
Die zonnige toekomst is er ook niet op het gebied van passagiersvluchten. Het aantal passagiers in 2024 bleef nagenoeg gelijk ten opzichte van 2023 namelijk 223.000 reizigers. In de tweede helft van 2024 steeg het aantal passagiers in Nederland met 4 procent ten opzichte van de tweede helft van 2023, terwijl MAA een forse daling van 23 procent liet zien.

Corendon
Vanaf Beek worden in de zomer slechts acht bestemmingen aangedaan in Spanje, Turkije, Griekenland, Portugal, Kroatië en Italië. Twee maatschappijen Corendon en Ryanair zijn hiervoor verantwoordelijk. Nieuwe bestemmingen zijn niet aangekondigd.
Belastinggeld
De directeur van de luchthaven komt op 14 februari bij de provincie tekst en uitleg geven over de slechte resultaten. De provincie is samen met Schiphol eigenaar van Maastricht Airport. De luchthaven lijdt al jaren achter elkaar verlies en de provincie blijft belastinggeld pompen in het noodlijdende vliegveld in de hoop dat de luchthaven over een paar jaar break-even gaat draaien.


