Inhoudsopgave
Vijf studenten Commerciële Economie aan de hogeschool Zuyd hebben in het kader van Student Company een bijzonder gezelschapsspel ontwikkeld. Met 't Mestreechs Bordspel wordt je kennis over de stad Maastricht getest.
Opmerkelijk is dat geen van die vijf studenten afkomstig van Maastricht is. "Maar we hebben er wel allemaal familie en vrienden wonen", zegt Finn Terwint (18), die samen met Thijs, Rick, Lucas en Ruben het spel heeft ontwikkeld. "Student Company is een project waarbij je binnen twintig weken een bedrijf moet opstarten en een product op de markt zetten. We hebben lang nagedacht over welk product we op de markt wilden zetten. We spelen allemaal graag bordspellen. Hierdoor ontstond het idee om een kennisspel te ontwikkelen over een stad. De keuze viel op Maastricht omdat het de hoofdstad van onze provincie is en de meeste inwoners. De naam van ons bedrijf is SpelMaasters geworden, met een knipoog naar Maastricht."
Makkelijke en moeilijke vragen
Het spel bestaat uit 43 vakjes en dat is een verwijzing naar het kengetal van Maastricht: 043. Op het bord zijn bekende plekken in Maastricht te zien. In totaal hebben de studenten zo'n 200 vragen over de stad bedacht. Die gaan van heel gemakkelijk: 'Welke rivier stroomt door Maastricht?' tot behoorlijk pittig: 'Welke admiraal-generaal belegerde Maastricht tijdens de Tachtigjarige Oorlog?' Maar wat als je door de vragen heen bent? "Dat duurt wel een behoorlijke tijd", legt Finn uit. "Het was nog niet zo eenvoudig om 200 vragen te bedenken. Misschien als echte Maastricht kenners ons willen helpen, kunnen we meerdere sets vragen samenstellen."
Pre-order
Het bordspel komt uiterlijk 10 januari op de markt. Finn: "We laten 100 exemplaren maken en hopen dat het een collectors item gaat worden voor de Maastrichtenaar. De pre-order is al gestart via onze website spelmaasters.nl. Als we snel uitverkocht zijn, laten we misschien meer exemplaren maken."
Winnaar
Het eerste succes heeft 't Mestreechs Bordspel al binnen. In totaal hebben dit jaar bij Zuyd 24 studentengroepen -verdeeld over acht klassen- deelgenomen aan Student Company. Per klas is er pitch gehouden die uiteindelijk acht winnaars opleverde die naar de 'pitchfinale' mochten. SpelMaasters haalde die finale en won deze uiteindelijk ook.