Doorgaan naar artikel

Tefaf steunt restauratie van de 'Mona Lisa' van de gebedenboeken

Beeld: Bibliothèque du musée Condé, Château de Chantilly

Inhoudsopgave

De European Fine Art Foundation (TEFAF) heeft bekendgemaakt dat het Musée Condé, Château de Chantilly, de ontvanger is van het TEFAF Museum Restoration Fund (TMRF) van dit jaar in Maastricht. Deze jaarlijkse subsidie, opgericht in 2012, ondersteunt het essentiële werk van de internationale kunstgemeenschap bij het behoud van artistiek en cultureel erfgoed.

Met de financiering van TEFAF zal het Musée Condé de Très Riches Heures du Duc de Berry restaureren, een van de belangrijkste verluchte manuscripten uit de middeleeuwen. Het getijdenboek is gemaakt voor Jan, hertog van Berry, de broer van koning Karel V van Frankrijk, en werd geschilderd door de beroemde gebroeders Van Limburg tussen ca. 1411 en 1416. Het manuscript was onvoltooid toen de gebroeders Van Limburg en hun sponsor in 1416 stierven, maar werd in de jaren 1440 verder aangevuld door Barthélemy d'Eyck en rond 1485 door de Franse miniaturist Jean Colombe; de ​​hertog d'Aumale verwierf het daarna in 1856. Een beroemde kunstverzamelaar die het Château de Chantilly naliet aan het Institut de France om zijn collectie, waaronder de Très Riches Heures du Duc de Berry, tentoon te stellen.

Gothisch
Met zijn 66 bladgrote en 65 kleinere miniaturen en honderden versierde initialen is het werk een staalkaart van de miniatuurkunst en de boekverluchting van de 15e eeuw. Les Très Riches Heures is ongetwijfeld een van de belangrijkste verluchte manuscripten uit die tijd en het wordt soms, "le roi des manuscrits enluminés" ("de koning van de verluchte manuscripten") genoemd. Het wordt gerekend tot de hoogtepunten van de gothische schilderkunst.

Getijden
Een getijdenboek is een boek, in dit geval een handschrift, dat leken in de middeleeuwen gebruikten voor hun privè-devotie. Getijdenboeken waren geënt op het in kloosters door monniken voor het koorgebed gebruikte brevier. Deze gebeden werden op vaste tijden van de dag uitgesproken en werden daarom getijden (horae, uren) genoemd.

'Mona Lisa'
De Très Riches Heures du Duc de Berry wordt vaak beschouwd als de 'Mona Lisa' van gebedenboeken en een echt middeleeuws icoon, maar kan niet buiten Chantilly worden tentoongesteld vanwege de voorwaarden die zijn opgelegd door het legaat van de hertog d'Aumale. Bovendien is het vanwege zijn kwetsbaarheid en waarde al tientallen jaren niet meer voor het publiek toegankelijk geweest. De restauratie van het manuscript maakt het nu mogelijk om de legendarische kalender te tonen, die losgemaakt zal worden van de band en te zien zal zijn in een aanstaande tentoonstelling in het Musée Condé, naast uitzonderlijke nationale en internationale bruiklenen die het in zijn historische context plaatsen en zijn blijvende invloed van de 15e eeuw tot heden demonstreren. Deze tentoonstelling – van 7 juni tot 5 oktober 2025 – biedt bezoekers een ongekende kans om de Très Riches Heures du Duc de Berry in zijn volle glorie te aanschouwen, na verschillende maanden van analyse en restauratiewerk door het conserveringsteam ter plaatse.

Beeld: RMN-Grand Palais - Domaine de Chantilly - Michel Urtado

TEFAF MUSEUM RESTORATION FUND
Het TEFAF Museum Restoration Fund werd in 2012 opgericht om professionele restauratie en gerelateerd wetenschappelijk onderzoek van belangrijke museumkunstwerken te ondersteunen en te promoten. Het fonds is een voorvechter van kunst in al zijn vormen en accepteert subsidieaanvragen van musea over de hele wereld, evenals kunstwerken uit elke periode.

MUSÉE CONDÉ, CHÂTEAU DE CHANTILLY
Het Musée Condé in het Château de Chantilly, een uitzonderlijk Frans erfgoed, is de erfenis van één man: Hendrik van Orléans, hertog van Aumale, zoon van de laatste koning der Fransen, Louis-Philippe, en zijn buitengewone leven. De prins, de belangrijkste verzamelaar van zijn tijd, erfde het Château de Chantilly en transformeerde het in een etalage voor zijn talrijke meesterwerken en onschatbare manuscripten. De collectie kunstwerken uit de late middeleeuwen en vroege renaissance tot de 19e eeuw is de op één na grootste in Frankrijk. Het kasteel, het museum en de collecties werden in 1886 nagelaten aan het Institut de France, de huidige eigenaar. Meer dan 546.000 mensen bezochten het Château de Chantilly in 2024.

TEFAF
TEFAF is een non-profitorganisatie die expertise, excellentie en diversiteit in de wereldwijde kunstgemeenschap promoot. Dit blijkt uit de exposanten die zijn geselecteerd voor de twee beurzen die jaarlijks plaatsvinden in Maastricht en New York. TEFAF is een deskundige gids voor particuliere en institutionele verzamelaars en inspireert kunstliefhebbers en kopers overal ter wereld.

Laatste Nieuws

Ons nieuws is en blijft altijd gratis als je je inschrijft voor de gratis nieuwsbrief

Er is iets misgegaan. Probeer het later opnieuw

Bedankt voor uw aanmelding. Controleer uw e-mail om de inschrijving af te ronden