Inhoudsopgave
Bij de business-opleidingen aan de economische faculteit van de Universiteit Maastricht zetten met name Duitse studenten druk op tutoren en jonge docenten om hogere cijfers te krijgen, zodat ze cum laude afstuderen. De studenten die dat doen, willen zo in aanmerking komen voor een betere stageplaats of baan in Duitsland, waar juist door het bedrijfsleven bij deze afgestudeerden nog gekeken wordt naar de behaalde cijfers.
In de faculteitsraad leidde het hoge percentage cum laude (gemiddeld een 8 of hoger) afgestudeerden studenten tot een discussie, zo berichtte Observant. De cijfers die Observant naar buiten bracht: bijna 42 procent cum laude afgestudeerden bij de eerste lichting van de bachelor Business Analytics, 37 procent bij de eerste lichting van de bachelor Business Engineering en 21 procent bij International Business. "Het zijn opzienbarende cijfers in het jaarverslag van de examencommissie van de School of Business and Economics (SBE) over 2022-2023", wordt geschreven.
Onbeschofte taal
Drs. Marc van Ekert, die namens het wetenschappelijk personeel in de faculteitsraad zit, legt uit hoe dat gaat. "Een van de vrouwelijke docenten gaf voor een paper een 7,5 als cijfer. De betrokken student heeft de vrouw wekenlang na elke onderwijsgroep aangesproken op dat volgens hem te lage punt. Studenten gaan in discussies, gaan veel mails schrijven, gebruiken soms ronduit onbeschofte taal en gaan soms door tot aan de examencommissie om een gegeven punt aan te vechten."
Stress
Voor de tutoren en de jonge docenten is dat vervelend om meerdere redenen. "Het is niet fijn als een kerel van bijna twee meter verbaal tegen je uitvalt. Als iemand naar de examencommissie stapt, ben je als docent zo anderhalf, twee uur bezig met die zaak. Bovendien hebben we ook nog het systeem dat studenten na afloop van een vak de docenten beoordelen en kunnen aangeven wat ze van het vak vonden en wat ze geleerd hebben. Die ingevulde lijsten worden meegenomen in evaluatiegesprekken met docenten die vaak nog geen vaste aanstelling hebben. Dat systeem zorgt ook voor stress bij docenten."
Volgens Van Ekert komt het gelukkig niet vaak voor, maar het gebeurt wel. "En voor Nederlanders is het raar dat studenten zich al geroepen voelen dat te doen."
Meldsysteem
Van Ekert: "We hebben sinds kort een meldsysteem ingevoerd, waarbij tutoren en docenten bij hun leidinggevende melding kunnen maken van studenten die druk uitoefenen. Met die studenten gaan we dan ook het gesprek aan."