Inhoudsopgave
Maastricht en de vijf Heuvelland-gemeenten gaan gezamenlijk een nieuw 'mens-ontwikkelbedrijf' op poten zetten. Dat bedrijf moet straks iedereen met een afstand tot de arbeidsmarkt ontwikkelen en aan een baan helpen bij de - inclusieve - werkgevers in Zuid-Limburg. De wethouders Alain Garnier van Maastricht, Bjorn Molling van Meerssen en Jean-Paul Kompier van Vaals hebben dat dinsdagmiddag bekendgemaakt.
Voor Maastricht betekenen de nieuwe plannen dat de sociale werkplaats MTB gaat uitsterven. Waar de sociale werkplaats nu nog 15 miljoen euro omzet uit de markt haalt met onder meer het maken van producten en het leveren van diensten, is het straks de bedoeling dat het nieuwe 'mens-ontwikkelbedrijf', de mensen centraal zet. Van dat bedrijf zal de MTB ook geen deel meer uitmaken.
Externen
Twee externen zijn binnen gehaald om de plannen mee te bedenken en uit te voeren. Het gaat om projectleider Bianca Bruins en om de nieuwe interim-directeur voor Podium24 Nicole van Hooy. Voor de laatste is een budget van 300.000 euro per jaar gereserveerd. Zij zullen nog samenwerken met onder meer Marcel Jöris, de directeur van MTB en die dit ook tot voor kort van Podium24 en Annex was.
Loonkostensubsidie
Iedereen die in aanmerking komt voor een uitkering op basis van de Participatiewet (daar komen nu ook de Wajongers bij die eerst bij het UWV zaten) moet in de nieuwe situatie opgeleid worden het liefst zo dicht mogelijk bij de inclusieve werkgevers. Die kunnen daarvoor een loonkostensubsidie krijgen. Ook worden coaches ingezet om dat proces goed te laten lopen.
Leerwerklijnen
In Maastricht wordt met die visie afstand genomen van de visie die de directie van MTB, Annex en Podium zelf lange tijd voorstond. Dat was het stellen van een diagnose bij Annex, het ontwikkelen van de mensen bij de MTB en het plaatsen bij werkgevers via Podium24. Bij dat cluster waren er inmiddels 15 zogenoemde leerwerklijnen ontwikkeld om mensen aan kwalificaties te helpen. Via die aanpak werd de mensen eerst intern al een zeker werkwijze aangeleerd.
Uitsterven
In de nieuwe situatie wordt de MTB dus losgekoppeld. Die loskoppeling is onder meer ingegeven omdat de MTB alleen werkt voor Maastricht, Eijsden-Margraten en Meerssen, terwijl de andere drie gemeenten (Vaals, Valkenburg aan de Geul en Gulpen-Wittem) nu hun mensen onderbrengen bij de WOZL (Werkvoorzieningschap Oostelijk Zuid-Limburg) in Parkstad/Heuvelland. Omdat er geen nieuwe WSW-ers meer toetreden, zal de MTB langzaam uitsterven. Het nieuwe mens-ontwikkelbedrijf wordt gebouwd op de fundamenten van Annex en Podium24, dat wel al voor alle zes de gemeenten werkt.
Garantie
Volgens de wethouders wordt ruim de tijd genomen voor de transitie. Garnier: "Wij hebben een zorgplicht voor alle WSW'ers. De laatsten zullen uitstromen tussen 2040 en 2050. Wij blijven zolang verantwoordelijk. Ook voor het management van de huidige sociale werkplaatsen en bedrijven geldt dat ze een garantie hebben dat ze een zinvolle en kwalitatief goede baan blijven behouden."
Beschut
De wethouders zeggen dat het voorlopig niet de bedoeling is dat ze gaan besparen op de kosten die ze nu maken voor de sociale werkvoorziening. Bij de MTB komt jaarlijks ongeveer vier miljoen euro te kort op zijn begroting. In het begin van het opzetten van het mens-ontwikkelbedrijf worden overigens meer kosten gemaakt. Om hoeveel geld het gaat, dat is nog niet bekend. Bij het mensontwikkelbedrijf zullen jaarlijks steeds zo'n vijfhonderd mensen geholpen worden. De schatting is dat 300 van hen extern worden ontwikkeld en dat er nog zo'n 200 mensen binnen het bedrijf zelf een 'beschutte werkplek' hebben.
WAAM
Als in de periode 2040-2050 de laatste WSW'ers vertrekken, komt er in Maastricht een eind aan ongeveer een eeuw sociale werkvoorziening. Die begon na de oorlog met de stichting WAAM: Werkplaats Aangepaste Arbeid Maastricht. Later werd de naam veranderd in de MTB, De Maastrichtse Toeleverings Bedrijven. Tot de krimp in 2015 begon, waren sociale werkplaatsen grote werkgevers. Veel mensen maakten producten, werkten in de groenvoorziening of in de schoonmaak. Daarbij werd ook samengewerkt met bedrijven als Dolmans Landscaping en de Vebego-groep. Ook met kleinere bedrijven zoals Drukkerij Pietermans in Lanaken wordt samengewerkt.
Kabelbomen
Bij het maken van die producten waren de opdrachten zeer divers. Van kleerhangers, kabelbomen voor de auto-industrie, boekbinden tot zeer hoogwaardige fietswielen voor de allerduurste merken wielrenfietsen. Onder directie van Ernest Scipio liepen de verliezen tijdelijk stevig op. Hij nam opdrachten aan die te complex waren voor de medewerkers van de MTB. De MTB stapte vervolgens weer af van die koers. De huidige directeur is Marcel Jöris, die in den lande lof oogst voor de leerwerklijnen die in Maastricht zijn opgezet.