Inhoudsopgave
Hoe zorgen we voor een bereikbare stad? Lichtjes schitteren, de geur van glühwein vult de lucht en het Vrijthof transformeert in een Winterwonderland. Ga jij ook tussen 28 november en 30 december (weer) naar Maastricht om te genieten van deze bijzondere sfeer? Je bent niet de enige… Magisch Maastricht, het jaarlijkse hoogtepunt van de decembermaand, trekt jaarlijks ruim 600.000 bezoekers.
Een geweldige kans voor de stad om haar charme te tonen, maar ook een uitdaging voor de doorstroming van verkeer in de stad. Hoe zorgt Maastricht ervoor dat de stad, ondanks de drukte, bereikbaar blijft? En wat kun je als ondernemer hieraan bijdragen?
Warm welkom
De aantrekkingskracht van Maastricht tijdens de feestdagen is groot. Van sfeervolle kerstmarkten tot intieme activiteiten en mooie stadsroutes, de stad biedt een rijke beleving. Het Vrijthof vormt het bruisende middelpunt van dit alles. Maar hoe houden we de wegen beheersbaar en de bezoekers, inwoners en ondernemers tevreden?
Maastricht Bereikbaar werkt samen met de gemeente, Q-Park en andere partijen om ervoor te zorgen dat de stad ook tijdens deze piekmomenten blijft stralen. De uitdaging hierin? Een magische ervaring voor iedereen, waarbij we bezoekers vooraf goed informeren over hoe en wanneer ze hun reis kunnen plannen. Eenmaal in de stad is het de uitdaging om alle verkeersbewegingen in goede banen te leiden.
Jelle Ummels, projectleider Maastricht Bereikbaar: “We moeten de bezoekers stroom goed organiseren. Dat betekent bezoekers informeren over alternatieve vervoersopties zoals de fiets en het openbaar vervoer. Voor wie met de auto komt, biedt de website van Maastricht Bereikbaar handige tips en parkeeraanwijzingen.”
Slimme verkeersmaatregelen
Om de drukte te beheersen, heeft de gemeente een reeks verkeersmaatregelen ingevoerd. Denk aan (extra) verkeersregelaars die zorgen voor een betere doorstroming, dynamische borden die de parkeerroutes aangeven en zelfs mobiele fietsenstallingen. Op topdruktedagen plus houdt een verkeersregisseur de touwtjes strak in handen, door bijvoorbeeld verkeerslichten te doseren en direct contact te houden met verkeersregelaars en andere stakeholders. Deze maatregelen zijn niet alleen bedoeld om het verkeer in goede banen te leiden, maar ook om de beleving van de bezoekers te verbeteren.
De kracht van goede communicatie
Een van de sleutels tot succes is duidelijke communicatie. Maastricht Bereikbaar zet diverse communicatiekanalen in om een breed publiek binnen de Euregio te bereiken zoals de website, sociale media en online en print advertenties. Voorafgaand aan hun bezoek krijgen mensen tips over wanneer en op welke manier ze het beste hun reis kunnen plannen. Enkele belangrijke punten uit de communicatie van Maastricht Bereikbaar zijn:
•Plan je reis voor vertrek: De live plattegrond helpt je bij het plannen van je reis met informatie over drukte op de weg, parkeren, fietsenstallingen en laadpalen.
•Kies voor alternatieven: Neem de fiets of het openbaar vervoer. Het zijn aantrekkelijke vervoermiddelen om snel en betaalbaar naar de stad te reizen.
•Gericht parkeren: Door goed geïnformeerd je parkeerlocatie te kiezen, voorkom je onnodig zoeken in de stad. Parkeren aan de rand loont, het is goedkoper en er is vaker plek. Denk bijvoorbeeld aan P+R Maastricht Noord.
•Bezoekers spreiden: Kom op minder drukke dagen of tijdstippen om de stad in alle rust te ervaren. Start je dag vroeger door voor de drukte uit te reizen, verleng je bezoek met een activiteit in de avond of ontdek andere delen van de stad.
Ondernemers als ambassadeurs
Ook de lokale ondernemers spelen een belangrijke rol. Zij zijn vaak de eerste contactpersonen voor bezoekers en kunnen hen helpen de weg te vinden in de stad. Met de toolkit Magisch Maastricht kunnen ondernemers eenvoudig tips voor een bezoek aan Maastricht delen via hun eigen kanalen over routes en parkeren delen via hun eigen kanalen. Dus pak deze kans en doe mee om de stad magisch én bereikbaar te houden.
Astrid Verberne, directeur van Centrummanagement Maastricht, benadrukt: “Samen kunnen we zorgen dat Maastricht bereikbaar blijft. Als ondernemers zijn we de ambassadeurs van onze stad. Laten we samenwerken om bezoekers te stimuleren buiten de spitsuren te komen en onze medewerkers aanmoedigen de fiets of het openbaar vervoer te gebruiken.”
Ervaringen van ondernemers
Lokale ondernemers zien de voordelen van deze samenwerking al in de praktijk. Magisch Maastricht op het Vrijthof gebruikt de plattegrond op de website. Organistor Yvo Gustings geeft aan de beleving van de bezoekers met hulp van de plattegrond naar een hoger niveau wordt getild. Dit komt door de duidelijke bewegwijzering en de essentiële informatie over de bereikbaarheid van de stad. Servais Tielman van Beluga loves you gebruikt de interactieve plattegrond om zijn gasten te begeleiden naar vrije parkeerplaatsen. Milou Timmers van Les Trois Seaux prijst de plattegrond als een handig hulpmiddel om klanten snel naar een plek te leiden.
Ook Jochem Derksen van Theater aan het Vrijthof merkt op dat bezoekers dankzij de routebeschrijving en parkeerinformatie ontspannen aan hun avond kunnen beginnen. Tanja Telders van Le Marais vindt het prettig dat ze haar klanten kan doorverwijzen naar vrije parkeerplekken tijdens de drukte van de feestdagen (en in de periode ervoor).
Samenwerking
We kunnen het niet vaak genoeg zeggen; het succes van Magisch Maastricht bereiken we door samenwerking! Vanuit de gemeente, Q-Park, Maastricht Bereikbaar, CMM, Maastricht Marketing en met de hulp van lokale ondernemers. Door gezamenlijke inspanningen kunnen we ervoor zorgen dat iedereen kan genieten van een toegankelijke en gastvrije stad. Let op: de samenwerkende partijen kunnen geen vlekkeloos verloop garanderen. Maar met de juiste maatregelen, proactieve communicatie, en de betrokkenheid van velen, streven we naar een onbezorgde feestperiode. We hopen oponthoud en andere ongewenstheden te kunnen voorkomen en gaan uit van een positief eindresultaat. Doe mee en help Maastricht bereikbaar te houden. Samen maken we er iets moois van!
Klik hier voor meer informatie.