Inhoudsopgave
De Groene Loper gaat dan toch op de schop. De snelheid op de rijbanen van de Groene Loper terugbrengen naar 30 km per uur lukt niet met de geplaatste borden, zo bericht de gemeente Maastricht nu. Daarom wordt nu op een andere manier ingegrepen: er komen verkeersdrempels om de snelheid van het autoverkeer af te remmen. Ook komt er rood asfalt, om zo duidelijk te maken waar de fietsers de rijbaan op kunnen. In het najaar van 2025 beginnen de werkzaamheden.
Het nieuwe ontwerp bestaat uit drie zaken:
Het aanbrengen van verkeersplateaus op de kruispunten waar de auto’s de Groene Loper kunnen oversteken en dus de meeste verkeersstromen samenkomen. Hierbij worden bij een aantal plateau’s aanvullend zebrapaden aangebracht om de veiligheid voor de voetganger op deze punten nog meer te verbeteren. Omdat auto’s hierdoor ook regelmatig moeten stoppen om de voetgangers voorrang te verlenen dragen deze extra bij aan het verlagen van de snelheid.
Het aanbrengen van kleinere verkeersplateaus op tussengelegen oversteekplaatsen, om de (loop)verbindingen tussen oost en west te versterken. Op deze oversteekplaatsen worden geen zebra’s maar kanalisatiestrepen aangebracht, omdat hier naar verhouding minder voetgangers oversteken.
Het treffen van maatregelen om de snelle fietser meer naar de rijbaan te verleiden, door op punten waar de fietser de Groene Loper kan betreden rood asfalt aan te brengen en sturende inrichtingselementen toe te voegen of aan te passen, aangevuld met markeringen.



