Doorgaan naar artikel

Psychologiestudenten: zet schilders in tegen fietsoverlast

Geen doorkomen aan in Wyck, zeker niet als je in een rolstoel zit.

Inhoudsopgave

Dat is nog eens toegepast wetenschappelijk onderzoek: Maastrichtse psychologiestudenten die onderzoek doen naar fietsoverlast in de stad. En dan gaat het om fout gestalde fietsen, waardoor bijvoorbeeld trottoirs geblokkeerd worden.

Nudging, dat is het toverwoord waar de studenten mee komen. Nudging is een in 2008 beschreven gedragspsychologische motivatietechniek, waarbij mensen subtiel worden gestimuleerd om zich op een gewenste wijze te gedragen. Over de effectiviteit van nudging bestaat overigens geen wetenschappelijke consensus.

Rolstoel
“Schilder bijvoorbeeld een rolstoel op de stoep, om te laten zien dat die er nog door moet kunnen. Of geef met pijlen aan waar mensen hun fiets wél kunnen parkeren, in plaats van alleen verbodsbordjes op te hangen", citeert universiteitskrant Observant uit het onderzoek. De helft van de mensen die zijn rijwiel verkeerd parkeert, ziet daar helemaal geen kwaad in.

Gratis nieuwsbrief, niks meer missen
Wilt u ook van maandag tot en met zaterdag vóór 6.30 uur het laatste nieuws over Maastricht in uw mailbox? Meld u dan gratis aan voor de nieuwbrief van De Nieuwe Ster. Meer dan 20.000 trouwe lezers gingen u al voor. Het enige wat wij van u vragen

Fietsers met hulp van gedragspsychologie beïnvloeden naar het gewenste gedrag, heeft overigens alleen zin als er voldoende officiële fietsparkeerplekken zijn. Dan is de fietser te motiveren het goede te doen.

Prioriteit
De studenten mengen zich ook in een discussie die politiek ook nog vaak zal terugkomen in de gemeenteraad. “De gemeente moet kiezen aan wie ze prioriteit geven: mensen die voor een dagje uit of werk met de auto naar Maastricht komen of aan de fietsers. Het Q-park onder het Vrijthof is bijvoorbeeld heel groot en vrijwel alleen bedoeld voor auto’s. Daar zou je voornamelijk fietsparkeerplekken kunnen maken.”

D66 wil ruimere openingstijden fietsdepot
D66 wil dat het fietsdepot in de stad, waar fout gestalde fietsen teruggehaald kunnen worden, veel ruimere openingstijden krijgt. Inwoners kunnen alleen op maandagen tijdens kantooruren (9-5) hun ‘foute’ fiets terugkrijgen tegen betaling van een boete van 50 euro. D66 vindt dat daarmee veel te weinig rekening wordt gehouden met
Waarheen met de fietsers?
Maastricht heeft weer zijn eigen krant: denieuwestermaastricht.nl. Blijf op de hoogte van lokale gebeurtenissen, politiek, horeca, ondernemers, cultuur en historie.
Tsunami van fietsen ergert bewoners
Het is niet dweilen met de kraan open, maar dweilen met een tsunami. De komst van weer duizenden nieuwe studenten naar de stad zorgt ook weer voor overlast van een teveel aan fietsen in de compacte binnenstad. De handhavers van de gemeente doen wat ze kunnen, maar ze lopen deze
Gemeente wilde Entre Deux kopen voor stallen fietsen
De gemeente Maastricht heeft geprobeerd de Entre Deux te kopen, onder meer om er op kelderniveau en later ook op begane grond-niveau duizenden fietsen te kunnen stallen. De eigenaar, Marijn&Anne Holding B.V. , van twee kinderen van nertsenfokker Rien Leeyen, wil niet verkopen. Die bv wil Entre Deux alleen

Laatste Nieuws

Ons nieuws is en blijft altijd gratis als je je inschrijft voor de gratis nieuwsbrief

Er is iets misgegaan. Probeer het later opnieuw

Bedankt voor uw aanmelding. Controleer uw e-mail om de inschrijving af te ronden