Inhoudsopgave
De invoering van het nieuwe patiëntenportaal MijnMUMC+bij het Maastrichtse ziekenhuis verloopt niet zonder problemen. Medische informatie ontbreekt of er staan verkeerde gegevens in. Het ziekenhuis zegt hard te werken aan een oplossing.
Op 29 november is MUMC+ overgegaan op een compleet nieuw ict-systeem met daaraan gekoppeld de invoering van een Elektronisch Patiënten Dossier (EPD) en een nieuw patiëntenportaal MijnMUMC. Daarin kunnen patiënten zelf online hun medisch gegevens, afspraken en uitslagen van onderzoeken terugzien. Bijna een maand na de invoering blijkt dat lang niet alle gegevens van patiënten correct zijn overgezet in het nieuwe systeem.
Vlekkeloos
Volgens een woordvoerster zijn de problemen bekend. "Het heeft te maken met het overzetten van alle patiëntgegevens naar MijnMUMC+. Dat is niet in alle gevallen vlekkeloos verlopen. Er wordt hard gewerkt om alles in orde te maken, maar het kan zijn dat patiënten niet alles terugvinden in het systeem." De problemen doen zich alleen voor bij het patiëntenportaal en niet bij het Elektronisch Patiënten Dossier.
Verouderd
Het ziekenhuis is overgegaan op een nieuw ict-systeem omdat het huidige systeem verouderd was en niet meer aansloot bij alle digitale ontwikkelingen en innovaties in de zorg. Invoering van het nieuwe systeem is een enorme logisitieke operatie. Zo zijn er 500 nieuwe servers geplaatst, 1300 computers geüpgraded en 65 systemen geïntegreerd. Ook zijn 1,5 miljoen patiëntendossiers omgezet.