Inhoudsopgave
Maastricht gaat de nieuw aan te leggen Verlengde Maasboulevard zo inrichten dat die ook dienst kan doen als nieuwe OV-as. In 2032, over 7,5 jaar, gaan de bussen daarover rijden. Tot dat moment blijft de Bassinbrug in dienst. Voor dat besluit was er dinsdag brede steun in de gemeenteraad. Bennie van Est van 50PLUS verwoordde het zo: "Wij zijn voor het in ere herstellen van de historische binnenhaven Bassin."
Diverse partijen zouden wel eerder weg willen dan 2032, maar daar hangt Arriva een prijskaartje aan van een half miljoen euro per jaar. Dat gaat de gemeente niet betalen. In 2032 is de huidige concessie voor Arriva afgelopen.
Coen van der Gugten maakte van de mogelijkheid gebruik om te pleiten voor een Van Rens 2.0-treintje. "Een soort hop-on hop off bus", zei Van der Gugten. Hij wilde nu al een onderzoek naar nieuwe concepten om het centrum van de stad fijnmazig bereikbaar te houden. Bijvoorbeeld met kleinere busjes.
Dat nieuwe onderzoek komt er niet: dat wordt al uitgevoerd op verzoek van het CDA. De resultaten daarvan, waarbij ook gekeken wordt naar de verbindingen met de buurten en wijken, komen in februari naar buiten.
John Steijns van de Seniorenpartij Maastricht wees erop dat openbaar vervoer een grondrecht is voor alle mensen, "zeker voor ouderen en kinderen die afhankelijk zijn van het openbaar vervoer." Ook hij bepleitte om in de toekomst te kijken naar "anderssoortige vormen van openbaar vervoer."
Wethouder Frans Bastiaens liet weten dat er door het besluit de OV-as te verleggen nu geen haltes gaan vervallen.