Doorgaan naar artikel

OV-as van Bassinbrug naar Verlengde Maasboulevard

Als de Bassinbrug in 2032 niet meer nodig is, zou hij gesloopt kunnen worden.

Inhoudsopgave

Maastricht gaat de nieuw aan te leggen Verlengde Maasboulevard zo inrichten dat die ook dienst kan doen als nieuwe OV-as. In 2032, over 7,5 jaar, gaan de bussen daarover rijden. Tot dat moment blijft de Bassinbrug in dienst. Voor dat besluit was er dinsdag brede steun in de gemeenteraad. Bennie van Est van 50PLUS verwoordde het zo: "Wij zijn voor het in ere herstellen van de historische binnenhaven Bassin."

Diverse partijen zouden wel eerder weg willen dan 2032, maar daar hangt Arriva een prijskaartje aan van een half miljoen euro per jaar. Dat gaat de gemeente niet betalen. In 2032 is de huidige concessie voor Arriva afgelopen.

Coen van der Gugten maakte van de mogelijkheid gebruik om te pleiten voor een Van Rens 2.0-treintje. "Een soort hop-on hop off bus", zei Van der Gugten. Hij wilde nu al een onderzoek naar nieuwe concepten om het centrum van de stad fijnmazig bereikbaar te houden. Bijvoorbeeld met kleinere busjes.

Gratis nieuwsbrief, niks meer missen
Wilt u ook van maandag tot en met zaterdag vóór 6.30 uur het laatste nieuws over Maastricht in uw mailbox? Meld u dan gratis aan voor de nieuwbrief van De Nieuwe Ster. Meer dan 20.000 trouwe lezers gingen u al voor. Het enige wat wij van u vragen

Dat nieuwe onderzoek komt er niet: dat wordt al uitgevoerd op verzoek van het CDA. De resultaten daarvan, waarbij ook gekeken wordt naar de verbindingen met de buurten en wijken, komen in februari naar buiten.

John Steijns van de Seniorenpartij Maastricht wees erop dat openbaar vervoer een grondrecht is voor alle mensen, "zeker voor ouderen en kinderen die afhankelijk zijn van het openbaar vervoer." Ook hij bepleitte om in de toekomst te kijken naar "anderssoortige vormen van openbaar vervoer."

Wethouder Frans Bastiaens liet weten dat er door het besluit de OV-as te verleggen nu geen haltes gaan vervallen.

Nog 7,5 jaar bussen over Bassinbrug
Dromen over een stukje ‘Saint-Tropez’ in Maastricht, een echte binnenhaven bij het Bassin zonder brug, kan al volop. Feit is dat de bussen van Arriva de komende 7,5 jaar tot het einde van de concessie over de Bassinbrug blijven denderen. Dat bleek gisteren tijdens een vergadering van het domein
Groen personenvervoer over de Maas, zo kan het
Stockholm is begonnen met een pendeldienst over het water met elektrisch aangedreven boten. Het vervoer is duurzaam, betaalbaar en sneller dan reizen per auto door de stad. Ook in Maastricht wordt gedacht aan personenvervoer over het water.

Laatste Nieuws

Ons nieuws is en blijft altijd gratis als je je inschrijft voor de gratis nieuwsbrief

Er is iets misgegaan. Probeer het later opnieuw

Bedankt voor uw aanmelding. Controleer uw e-mail om de inschrijving af te ronden