Inhoudsopgave
De inzet van de scanauto die controleert of wel betaald is voor een parkeerplek roept steeds meer problemen op. Het CDA heeft vragen gesteld over ondernemers die altijd hebben gewerkt met zogenoemde 'variabele kentekens', denk aan garages en verhuurbedrijven. De gemeente erkende al eerder andere wat genoemd werden 'systeemfouten'.
"Het is voor hen in de bedrijfsvoering niet te doen deze kentekens steeds op het
juiste kenteken te zetten", zo schrijft het college in vragen aan het stadsbestuur. Het CDA wil weten of de problemen met de variabele kentekens ook in het stadhuis bekend zijn en of deze ondernemers zijn meegenomen in de communicatie over de invoering van de scanauto. Het CDA vraagt of het college het met de partij eens is dat de ondernemers niet voor dergelijke problemen geplaats moeten worden door de komst van de scanauto. Reden dat Mat Brüll en Luc Schoonbrood de vraag stellen wat de gemeente daaraan gaat doen.
Eerst betalen
En verder: "Ook horen wij dat mensen die onterecht een boete krijgen deze eerst moet betalen waarna een bezwaarschrift dient te worden ingediend voor het terugvorderen van de boete met een doorlooptijd van minimaal 7 weken. Door mede het uitbesteden van de afhandeling van de (onterechte) parkeerboetes komen veel mensen in een bureaucratisch proces terecht. Hoe kan de gemeente hier klantvriendelijker mee omgaan?"
Extra handhavers
Vorige week werd bekend dat scanauto's die controleren of een geparkeerde auto wel parkeergeld heeft betaald, de mist ingaan bij auto's die over een parkeervergunning beschikken. Hierdoor kregen bestuurders onterecht een boete. Deze week bleek ook dat het scannen van auto's die een gehandicaptenparkeerkaart achter de vooruit hebben liggen, niet soepel loopt. De gemeente zet daarom tijdelijk extra handhavers in om een extra controle uit te voeren.