Inhoudsopgave
Maastricht Marketing krijgt 335.000 euro extra bovenop de bijna 1 miljoen euro die ze volgend jaar al krijgen om de stad te promoten. Met het extra geld moeten twee nieuwe markten aangeboord worden.
De overeenkomst die de gemeente met Maastricht Marketing heeft, loopt dit jaar af, maar wordt verlengd tot 2027. Maastricht Marketing krijgt jaarlijks bijna 1 miljoen euro om de stad bij toeristen, bewoners en bedrijven onder de aandacht te brengen.
Bleisure
Terwijl er al veel geklaagd wordt dat Maastricht veel te druk aan het worden is, krijgt Maastricht Marketing nu extra geld van de gemeente om twee nieuwe doelgroepen aan te boren. 100.000 euro is nodig om te kijken of de trend van Bleisure kansen biedt voor de marketing. Het gaat om zakenlieden die hun bezoek aan de stad combineren met een privébezoek. Volgens de gemeente is dit een groeiende markt die onderzocht moet worden door Maastricht Marketing.
Eenzijdig
Nog eens een bedrag van 235.000 euro mag Maastricht Marketing besteden om het potentieel van Maastricht als kennis- en innovatiestad beter te benutten. Het merk Maastricht wordt momenteel vaak eenzijdig vanuit toerisme gepositioneerd. Die toeristen zorgen voor veel overnachtingen en bestedingen in winkels en horeca. Ook deze maand is het druk in Maastricht met de 75.000 bezoekers van de concerten van André Rieu en de bezoekers aan de kerstmarkt Magisch Maastricht op het Vrijthof. Toch is dit in de ogen van de gemeente een te eenzijdige benadering. De stad zoekt een ander publiek.
Kwaliteit van leven
De toeristenstroom moet beperkt worden ten faveure van kennis- en innovatiewerkers. Tone of voice is: 'In Maastricht en regio combineren wij innovatie en carrièrekansen met een hoge kwaliteit van leven. Volkomen in balans'. Dit is weer een andere boodschap dan: 'Catch your breath in the most intimate metropolis on earth', die dit jaar werd geïntroduceerd om het gezondheidstoerisme naar Maastricht te promoten.