Inhoudsopgave
De Maastrichtse Toeleverings Bedrijven (MTB) heeft - net als PostNL - last van een postmarkt die sneller terugloopt dan gedacht. Het onderdeel Business Post van de MTB wordt daardoor geraakt. "We onderzoeken nu hoe we dat probleem kunnen ondervangen", zegt directeur Marcel Jöris van de MTB.
De MTB heeft voor het eerst sinds 2015 in 2024 een tekort gehad - 4.37 miljoen - dat iets buiten de in 2015 afgesproken bandbreedte van 4.2 miljoen euro is gevallen. In de begroting voor 2025 is vooralsnog gerekend met een iets grotere overschrijding: 4.57 miljoen euro. Jöris: "Bij de invoering van de Participatiewet is dat financiële kader met de aandeelhoudende gemeenten Maastricht en in het Heuvelland afgesproken. Voor het hele land geldt dat er veel van dergelijke afspraken gemaakt zijn: de sociale werkplaatsen kregen er taken bij, maar niet de bijbehorende financiering. De hele financiering veranderde. Alle jaren tot 2024 zijn we ruimschoots binnen de 4,2 miljoen euro gebleven."
Leerwerkbedrijf
De kleine overschrijding van het toegestane tekort verklaart Jöris door te wijzen op de tegenvallende postmarkt, die harder daalt dan voorzien. Net zo belangrijk is de tweede oorzaak: "We hebben in Maastricht een fantastisch leerwerkbedrijf opgezet, om mensen aan startkwalificaties te helpen. Dat hebben we al die jaren uit onze eigen middelen gefinancierd, terwijl er tien jaar geleden al afgesproken is dat de gemeenten dat geld zouden bijleggen. Dat gaat om 500.000 euro per jaar, een goede investering in onze toekomst. We hebben alleen van Maastricht de afgelopen twee jaren een bijdrage gekregen van 150.000 euro daarvoor. Dat verklaart een verschil van 350.000 euro. Als de gemeenten zich aan de afspraak hadden gehouden, was er ook in 2024 geen tekort geweest."
AVA
De MTB heeft vorig jaar ook 100 medewerkers die een WSW-plek hebben zo'n leerwerk-traject bij de MTB Academy aangeboden en ze aan een praktijkverklaring geholpen. Die verklaring wordt afgegeven door het VISTA college. Onder meer het Elisabeth Strouven Fonds droeg financieel bij. Voor 2025 heeft de MTB uit een oogpunt van inclusiviteit een bedrag van 160.000 euro voor nieuwe leerwerktrajecten opgenomen. De directie van de MTB schrijft dat er "een keuzemoment" ontstaat op het moment als alleen gekeken wordt naar financiële resultaten.
Trots
Wethouder Alain Garnier ging vorig jaar overigens nog trots met de geslaagde WSW-medewerkers op de foto. Dit jaar willen de gemeenten die trajecten voor de eigen WSW'ers echter niet meer financieren, omdat ze toch niet uitstromen. Uit een collegestuk van de gemeente Maastricht blijkt daarom dat de gemeenten als aandeelhouder (Maastricht is voor 79% aandeelhouder) tegen die post van 160.000 euro in de begroting willen stemmen op de aandeelhoudersvergadering (AVA) komende vrijdag.
580 fte
Sinds de invoering van de Participatiewet is de instroom van nieuwe medewerkers stilgelegd. Het gevolg is dat het aantal voltijdsbanen (fte) bij de MTB gezakt is van 1400 in 2015 naar 580 nu. Jaarlijks is er een vertrek van circa 50 medewerkers. Dat is ook een van de redenen dat alle sociale werkplaatsen in het land leerwerk-bedrijven hebben opgezet. Maastricht heeft zo vijftien leerlijnen ontwikkeld.