Inhoudsopgave
De Nieuwe Ster had negen maanden na de oprichting een groter bereik dan de lokale publieke omroep RTV Maastricht. Dat blijkt uit het Mediaonderzoek dat in opdracht van de gemeente Maastricht is uitgevoerd.
Het meest relevante cijfer in het onderzoek is het zogeheten dagbereik. Dat cijfer geeft het aantal mensen aan dat minimaal één keer per dag het nieuwsmedium bezoekt. De Nieuwe Ster scoort online en in print met het maandelijkse magazine een dagbereik van 12 procent. RTV Maastricht televisie blijft steken op 8 procent, de website van RTV Maastricht op 7 procent en de radiozender van RTV Maastricht komt niet verder dan een dagbereik van 5 procent.
Vertrouwen
Hoofdredacteur Peter Eberson van De Nieuwe Ster: "Het zijn geweldige cijfers, zeker als je bedenkt dat het onderzoek is uitgevoerd in november 2024. Toen hadden we 18.000 abonnees op onze nieuwsbrief. Inmiddels zijn dat er 21.500, dat is 20 procent meer. Andere lokale media zoals Wat is Loos en VIA scoren met één en twee procent boven ons, nipt hoger. We kijken dan ook met veel vertrouwen uit naar het volgende uitvoerige mediaonderzoek van de gemeente dat eind dit jaar wordt gehouden," aldus de hoofdredacteur.
De regionale media zoals L1 (14 procent) en De Limburger (24 procent) hebben het hoogste dagbereik, blijkt uit het onderzoek.
Betrouwbaarheid
Als het gaat om betrouwbaarheid scoort De Nieuwe Ster eveneens hoog. Een kwart van de Maastrichtenaren noemt De Nieuwe Ster de meest actuele en betrouwbare bron voor Maastrichts nieuws. In de leeftijdscategorie tussen de 55-64 jaar noemt bijna de helft (48 procent) De Nieuwe Ster als meest actuele nieuwsbron.
Mediamix
De gemeente Maastricht voert een keer in de twee jaar een groot mediaonderzoek uit. De komst van De Nieuwe Ster in maart vorig jaar was voor de gemeente aanleiding om een tussentijds mediaonderzoek te doen. De gemeente gaat zich nu beraden of de uitkomsten van het onderzoek aanleiding geven tot verschuivingen binnen de mediamix. De gemeente zet op dit moment verschillende media zoals RTV Maastricht, VIA Maastricht, De Limburger en Wat is Loos in om de inwoners te bereiken.
Marketingbudget
Maarten Goes, binnen De Nieuwe Ster Maastricht verantwoordelijk voor marketing en sales gaat ervan uit dat de gemeente Maastricht de mediamix anders gaat inzetten. "Het zou heel raar zijn als de gemeente niks doet met de uitkomsten van dit onderzoek. Als je zoals De Nieuwe Ster net bent opgericht en binnen negen maanden het qua dagbereik beter doet dan RTV Maastricht, L1 televisie en bijna op het niveau van VIA Maastricht zit, kan het niet anders dan dat de gemeente het marketingbudget anders moet inzetten," aldus Goes.