Inhoudsopgave
Sinds 1 januari 2025 heeft Maastricht, samen met 13 andere steden, een zero-emissiezone voor stadslogistiek ingevoerd. Aan de basis liggen jaren van voorbereiding, afspraken met ondernemersorganisaties en intensieve communicatie met en naar alle betrokkenen. Het doel: schoner vervoer en minder ritten voor een leefbare en aantrekkelijke binnenstad.
Rijd je met een bestelbus of vrachtauto op benzine, diesel of lpg of met een hybride voertuig? Dan mag je niet meer zomaar het centrum in. Emissievrij vervoer (elektrisch of waterstof) is altijd toegestaan. ZES geldt niet voor personenauto’s, taxi’s en busvervoer.
Wat kun je doen?
Maud Vromen voor haar apotheek met een fietskoerier. Doe de kentekencheck om te zien hoe lang je bedrijfsvoertuig de ZE-zone nog in mag. Tot 2030 geldt een overgangsregeling. Euro 5 bestelauto’s kunnen tot 1-1-2027 de zone in, Euro 6 tot 1-1-2028.
Maak een plan, afhankelijk van hoe vaak je voertuig in de ZE-zone moet zijn. Denk aan
- de inzet van dagontheffingen (max 12x per jaar).
- de mogelijkheid om gebruik te maken van een logistieke hub aan de rand van de stad.
- de vervanging van je huidige voertuig door een elektrische variant of tijdelijk door een voertuig met emissieklasse 6. Er zijn lokale subsidiemogelijkheden. De logistiek makelaars van Zuid-Limburg Bereikbaar helpen graag bij het maken van een plan.
Als blijkt dat geen enkele oplossing haalbaar is, heb je wellicht de mogelijkheid voor een ontheffing. Die kan sinds 1 juli 2024 worden aangevraagd bij het centraal loket RDW.
Kijk voor alle info op zesmaastricht.nl
Handhaving en waarschuwingsperiode
De zero-emissiezone is 1-1-2025 in werking getreden. Dat betekent o.a. dat bij ingangswegen camera’s hangen die kentekens registreren. De eerste vier maanden geldt als een waarschuwingsperiode. Voertuigen die geen toegang meer hebben, worden niet bekeurd, wel gewaarschuwd. Vanaf 1-5-2025 wordt er bekeurd. Voor een bestelbus is de boete € 120,- en voor een vrachtwagen € 300,-. Ook buitenlandse kentekens kunnen bekeurd worden, maar voorlopig alleen door fysieke controle.
Laat je inspireren door oplossingen van collega-ondernemers
Tip 1. Gebruik fietskoeriers
‘Efficiënter bezorgen dan met een fietskoerier bestaat niet’, zegt Maud Vromen van Schoepp Apotheek Mosa Forum. ‘Het is de reden dat we al vele jaren gebruik maken van Vleugels Fietskoeriers.’
Tip 2. Bundel je leveringen in stadshubs
De Stadsbrouwerij Maastricht maakt al vier jaar gebruik van Goederenhubs in de Beatrixhaven. ‘Omdat we zelf beperkt opslagruimte hebben, staat een deel van onze voorraad daar. Zij brengen de producten bij ons langs of leveren ze rechtstreeks bij klanten af’, vertelt directeur Bastiaan Bronkhorst.
Tip 3 en 4. Kies voor elektrisch vervoer, plan efficiënt
‘Vanaf het moment dat we wilden gaan bezorgen met een bestelauto moest dat voor mij een elektrische bestelauto zijn’, vertelt eigenaar Carmen Hermans van Bakkerij Hermans. ‘Ik ben heel tevreden over de bestelauto die ik lease’. Ook eigenaar Raymond Wintjens van versleverancier ’t Vitamientje heeft de stap naar elektrische lease gemaakt met 3 bakwagens. ‘Ook plannen we onze ritten zo efficiënt mogelijk. Dat scheelt ritten, tijd en geld en spaart het milieu.’
Maak gebruik van de gemeentelijke subsidieregeling, bekijk hier alle info.