Inhoudsopgave
Afgelopen tijd was er heel wat verwarring over de invoering van de zero-emissiezones voor stadslogistiek. Maastricht zet samen met dertien andere steden door op de weg naar een schonere toekomst en leefbare binnenstad per 1-1-2025. Aan de basis liggen jaren van voorbereiding, afspraken met ondernemersorganisaties en investeringen van ondernemers. De gemeenten willen daarom woord houden.
Voor bevoorrading en dienstverlening moeten dagelijks 2600 voertuigen in het centrum van Maastricht zijn. Om de stad bereikbaar, gezond én aantrekkelijk te houden heeft Maastricht gekozen voor de invoering van de zero-emissiezone voor Stadslogistiek vanaf 1 januari 2025. De voorbereidingen begonnen drie jaar geleden. Om ondernemers tijd te geven de overstap te maken zijn er een overgangsregeling, ontheffingen, vrijstellingen, subsidieregelingen en advies op maat. Laat je inspireren door deze tips van Maastrichtse ondernemers.
Tip 1. Gebruik fietskoeriers
‘Efficiënter bezorgen dan met een fietskoerier bestaat niet’, zegt apothekeres Maud Vromen van Schoepp Apotheek Mosa Forum. ‘Met onze vestiging in de compacte binnenstad van Maastricht is een bestelbus voor het bezorgen van medicijnen nooit praktisch geweest. Het is de reden dat we al vele jaren gebruik maken van Vleugels Fietskoeriers.’
Tip 2. Bundel je leveringen in stadshubs
Jaren geleden was het al een doorn in het oog van ondernemer Léon Monfrance, ‘de ronkende vrachtwagens en bestelbussen die maken dat Maastricht dichtslibt en het mooie en unieke karakter verpesten.’ Het bracht hem op het idee een eigen hub te starten. Bestellingen worden niet meer door verschillende leveranciers bij zijn vijf schoenzaken afgeleverd, maar bij hun eigen hub buiten de stad. Daar worden alle schoenen gesorteerd en klaargemaakt voor vervoer naar de stad. De Stadsbrouwerij Maastricht maakt al vier jaar gebruik van Goederenhubs in de Beatrixhaven. ‘Omdat we zelf beperkt opslagruimte hebben, staat een deel van onze voorraad daar. Zij brengen de producten bij ons langs of leveren ze rechtstreeks bij klanten af’, zegt directeur Bastiaan Bronkhorst. De Stadsbrouwerij heeft inmiddels ook een elektrisch wagenpark.
Tip 3 en 4. Kies voor elektrisch vervoer, plan efficiënt
‘Vanaf het moment dat we zelf wilden gaan bezorgen met een bestelauto moest dat voor mij een elektrische bestelauto zijn’, vertelt eigenaar Carmen Hermans van Bakkerij Hermans. ‘Ik ben heel tevreden over de bestelauto die ik lease. Ambachtelijkheid en duurzaamheid staan in heel onze bedrijfsvoering voorop.’ Ook eigenaar Raymond Wintjens van versleverancier ’t Vitamientje heeft de stap naar elektrische lease gemaakt met 3 bakwagens. ‘Ook plannen we onze ritten zo efficiënt mogelijk. Dat scheelt ritten, tijd en geld en spaart het milieu. We fungeren ook als een hub voor andere leveranciers en bundelen dus leveringen.’
Handhaving en waarschuwingsperiode
De zero-emissiezone treedt in werking op 1-1-2025. De eerste vier maanden geldt als een waar- schuwingsperiode en worden voertuigen die geen toegang meer hebben, niet bekeurd, maar wel gewaarschuwd. Vanaf 1-5-2025 wordt er wel bekeurd. Voor een bestelbus is de boete € 120,- en voor een vrachtwagen € 300,-. Ook buitenlandse kentekens kunnen bekeurd worden, maar voorlopig alleen door fysieke controle. Kijk voor alle info op zesmaastricht.nl
Duurzaam op weg met aantrekkelijke subsidie
Zo’n 3 keer per dag pendelen de koks van restaurant NOON op en neer tussen de Antoniuslaan en de Griend. Ze brengen dan gerechten van de voorbereidingskeuken naar de keuken bij het restaurant. Dat gebeurt sinds augustus met een milieuvriendelijke Qarry. Dit is een compact elektrisch voertuig. Het is wendbaar, biedt genoeg ruimte en is ideaal voor korte ritjes. Extra mooi is dat er nu subsidie beschikbaar is voor de aanschaf van dit soort duurzaam vervoer.
Restaurant NOON aan de Griend heeft een vrij kleine keuken. Daarom is er - om de hoek in Antoniuslaan - een productiekeuken met opslagruimte. “We laten ons daar be- voorraden”, vertelt mede-eigenaar Hans Paul Nieskens. “En ons keukenteam met 2 vaste koks en een aantal leerlingen bereiden daar alle gerechten vers voor. We vervoeren die vervolgens 2 tot 3 keer per dag naar de keuken bij het restaurant. Daar worden de gerechten verder bereid om uit te serveren.”
Goed op weg
Tot voor kort gebruikte NOON daarvoor een geleasete Volkswagen Caddy die op diesel reed. “We reden eigenlijk te weinig met die auto. Die ritjes van maar een paar minuten waren niet goed voor de motor. En natuurlijk óók niet voor de luchtkwaliteit.” Daarom besloot Hans Paul om een compacte, volledig elektrische Qarry te kopen. “Ik vind dat we in Maastricht met z’n allen goed op weg zijn met verduurzamen. Ik heb zelf laatst een energiescan laten uitvoeren in NOON en het naastgelegen Complex om na te gaan hoe we de panden nog energiezuiniger kunnen maken. Dan kun je ook met je logistiek niet achterblijven. Zeker nu binnenkort de zero-emissiezone wordt ingevoerd.”
Subsidie aanvragen
Hans Paul moet toegeven dat de prijs van de Qarry nogal fors is. “De verkoper van het voertuig attendeerde mij erop dat de gemeente er subsidie op geeft. Dat hielp mij over de streep om ervoor te gaan. Het online aanvragen van die subsidie ging makkelijk en was snel geregeld. Ik kreeg 5.000 euro, dat is het maximale subsidiebedrag per voertuig. Die financiële ondersteuning in je verduurzamingsopgave is mooi meegenomen. Ik kan me ook voorstellen dat ondernemers zo’n voertuig samen aanschaffen en ‘m als deel- vervoer inzetten. Dat is misschien interessant voor restaurants die dicht bij elkaar liggen, zoals op het Vrijthof.”
Een uitkomst in de binnenstad
Het team van NOON is sinds augustus onderweg met de Qarry en dat bevalt heel goed. “In de binnenstad is dit voertuig een uitkomst! Het is wendbaar en stil. Het heeft voldoende transportruimte en een actieradius van 80 kilometer. Steeds meer collega-ondernemers hebben er oren naar en vragen me naar onze ervaringen. Ook onze groenteleverancier rijdt inmiddels elektrisch. Ik vind het een geslaagde oplossing voor onze duurzaamheidsopgave.”
Wil jij als ondernemer ook investeren in duurzame mobiliteit? Klik hier voor je subsidie aan te vragen.
De Gemeente Maastricht wil met de subsidieregeling Duurzame mobiliteit Midden- en Klein Bedrijf (MKB) de overgang naar emissieloos vervoer voor het MKB vergemakkelijken in het kader van de komst van de zero-emissiezone op 1 januari 2025.