Doorgaan naar artikel

Laatste dag dieselen in de stad

Alles is in gereedheid gebracht voor de invoering van nul-emissiezone.

Inhoudsopgave

Nog één dag en dan is het centrum van Maastricht een zero-emissiezone. Bestel- en vrachtwagens met een benzinemotor of dieselmotor of die op gas rijden mogen dan niet meer de binnenstad in. Alleen elektrische voertuigen zijn toegestaan, maar het duurt nog wel even voordat de binnenstad echt fossielloos is.

De verkeersborden hangen er, net zoals de camera's die overtreders moeten betrappen. Maastricht is klaar voor de invoering van de zero-emissiezone. Geen enkele andere Limburgse gemeente voert deze zone op dit moment in. Landelijk gezien is het een afvalrace geworden. Wilden aanvankelijk 40 gemeenten starten met een zero-emissiezone, uiteindelijk voeren slechts 14 gemeenten de zone in. Het gaat vooral om grotere gemeenten als Amsterdam, Utrecht, Den Haag, Rotterdam, Tilburg en Nijmegen en in Limburg dus Maastricht.

Bekeuringen
Vanaf 1 januari starten in Maastricht de controles op vracht- en bestelauto's. De eerste vier maanden geldt als een waarschuwingsperiode en wordt niet bekeurd, maar wel gewaarschuwd. Vanaf mei gaat de gemeente bekeuringen uitdelen en betalen ondernemers die niet met hun voertuig de stad in mogen 120 euro boete voor een bestelbus of 300 euro voor een vrachtwagen die niet aan de regels voldoet. Alleen Nederlandse bestel- en vrachtwagens in overtreding kunnen met het camerasysteem worden vastgelegd. Buitenlandse vrachtwagens kunnen bekeurd worden, maar alleen door een fysieke controle van handhavers.

Het (vracht)vervoer in de binnenstad wordt elektrisch. 24 camera's bij alle toegangswegen houden het verkeer in de gaten.

Kenteken
De regels gelden vanaf woensdag voor de volgende auto's: Vracht- en bestelauto’s die na 1 januari 2025 op kenteken zijn gesteld, Euro 6-bakwagens die op 1 januari 2025 meer dan 8 jaar oud zijn, Euro 6-trekkers die op 1 januari 2025 meer dan 8 jaar oud zijn.

is dit de toekomst voor het beleveren van de binnenstad? Foto: Maastricht Bereikbaar

Ontheffingen
De start van van de zero-emissiezone betekent niet dat de lucht in de binnenstad meteen schoner wordt, daarvoor zijn er te veel ontheffingen en uitzonderingen. Zo zijn er 90 ontheffingen verleend aan marktkooplui. Personenauto's met een dieselmotor, voornamelijk nog in gebruik bij Belgische bezoekers vallen buiten de regeling. Ook de dieselbussen van de Belgische vervoerder De Lijn die dagelijks door Maastricht rijden, taxi's en touringcars van bezoekers hoeven niet emissievrij te zijn. Ook oldtimers ouder dan 40 jaar vallen buiten de regeling.

Het volledig fossielloos maken gebeurt in fases en duurt tot minimaal 2028 en zelfs mogelijk 2030. Onderstaand overzicht geeft aan wanneer welke wagens verbannen worden.

Ondernemers die twijfelen of ze nog met hun bestelbus de stad in mogen kunnen dat checken met een online kentekencheck. Checken kan HIER.

Veel kleinere bedrijven, die niet de financiële mogelijkheden hebben om hun wagenpark te verduurzamen, lieten de afgelopen maanden al weten geen klussen meer in Maastricht te gaan doen.

Zero-emissie zorgt voor creativiteit bij ondernemers
De Maastrichtse ondernemers ontkomen er niet aan. Vanaf januari wordt het centrum een zero-emissiezone. Voor het redden van de planeet is iedereen, maar waarom moet de ondernemer hiervoor op hoge kosten gejaagd worden, vroegen ondernemers zich maandagavond af bij een bijeenkomst over de Zero Emissie Stadslogistiek.
Kabinet staakt verzet zero-emissiezones
Staatssecretaris Chris Jansen van Openbaar Vervoer en Milieu trekt zijn bezwaren in tegen het invoeren van de zero-emissiezones in veertien Nederlandse steden per 1 januari 2025. Maastricht behoort tot een van deze veertien steden.
ZES: 90 ontheffingen voor handel en 5 lokaal
Voor de Zero Emissiezone voor Stadslogistiek (ZES) zijn 90 ontheffingen verleend voor de ambulante handel: de marktkooplieden. Voor het overige zijn er in Maastricht vijf ontheffingen aangevraagd en ook alle vijf verleend. Maastricht is volledig klaar om de ZES in te voeren. De bedoeling is om vervuilende auto’s uit het

Laatste Nieuws

Ons nieuws is en blijft altijd gratis als je je inschrijft voor de gratis nieuwsbrief

Er is iets misgegaan. Probeer het later opnieuw

Bedankt voor uw aanmelding. Controleer uw e-mail om de inschrijving af te ronden