Inhoudsopgave
Maar liefst 1,8 miljoen euro trok de gemeente uit voor het verbeteren van twee kruispunten in de wijk Céramique. Nu de kruispunten weer open zijn, blijkt de verkeerssituatie nog rampzaliger dan voor de aanpassingen.
Je vraagt je af hoe deskundig de verkeersdeskundigen zijn die het nieuwe ontwerp hebben gemaakt voor het kruispunt Avenue Céramique - Sphinxlunet. Sinds de renovatie hebben gebruikers er geen goed woord voor over. De PvdA heeft er nu ook politieke vragen over gesteld en vraagt zich af of er überhaupt wel op enigerlei wijze overleg is geweest meet buurtbewoners over de aanpassingen van de kruising.
Bevindingen
Een delegatie van de partij ging met een grote groep buurtbewoners van de Avenue Céramique de verkeerssituatie ter plekke bekijken en schrok van de bevindingen. Om te beginnen wordt er volgens buurtbewoners veel te hard gereden. Na de renovatie hebben voetgangers 6,5 seconden de tijd om de 42 meter van Sphinxlunet naar Plein 1992 en dat is zelfs voor iemand die goed ter been is nog een uitdaging.
Wat ook opviel; bijna alle fietsers komende van de kant van het Gouvernement vervolgen hun weg tegen het verkeer in over het fietspad van de Avenue Céramique. De bromfietsparkeerplaats is dusdanig ingericht dat voetgangers nauwelijks nog over het trottoir kunnen passeren. De PvdA wil dat deze parkeerplaats wordt verplaatst. Ook zou de partij graag zien dat er een 30-kilometerzone wordt ingevoerd in de wijk.
De gemeente Maastricht heeft eerder al laten weten de nieuwe situatie te bekijken en indien nodig aan te passen.