Doorgaan naar artikel

Kruisheren: coalitie sluit de rijen

Mat Brüll van het CDA: "Het CDA is er voor ondernemers. Oostwegel is goed bezig voor de stad."

Inhoudsopgave

De uitbreiding van het Kruisherenhotel met het Stuersgebouw kan blijven rekenen op politieke steun vanuit de gemeenteraad. De coalitiepartijen, met steun van GroenLinks, gaan de vereiste verklaring van geen bedenkingen tegen het bouwplan afgeven.

Omwonenden, die dinsdagavond nog tegen het plan inspraken, hebben inmiddels laten weten naar de rechter te stappen, zodra het college een omgevingsvergunning heeft afgegeven. Zo'n rechterlijke procedure voor de rechtbank en de Raad van State kan al snel twee jaar in beslag nemen. Daarmee lijkt het begin van de bouwwerkzaamheden nog jaren te gaan duren.

Knock out
Een van de insprekers wees op het hotelbeleid van de gemeente Maastricht, waarin staat dat als er geen afdoende financiële onderbouwing is, dat een zogenoemd knock out-criterium is: de hele aanvraag zou moeten worden afgewezen. Volgens de inspreekster heeft het bureau ZKA, dat op verzoek van de gemeente de stukken van Oostwegel heeft getoetst, tot twee keer toe aangegeven te weinig onderbouwende stukken te hebben gekregen om de financiële haalbaarheid vast te stellen. Ze schrijven letterlijk: "Een gedegen toets is daarom niet mogelijk." Vervolgens schreven ze, tot verbazing van inspreekster en ook nogal wat partijen in de raad, dat ze toch tot een positief oordeel komen, op basis van de ervaringen met dergelijke projecten van de Oostwegel-groep zelf. ZKA stelt daarbij wel als "strikte randvoorwaarde dat het kwaliteitsniveau en de geboden faciliteiten en services ook daadwerkelijk worden aangeboden."

Eindconclusie
Veel partijen haakten daarop in, maar wethouder Frans Bastiaens bleef wijzen op de eindconclusie: een positief oordeel. De SP vroeg de gemeenteraad het knock out-criterium uit het eigen hotelbeleid te handhaven.

20 miljoen
Wat ook tot veel discussie leidde was een uitlating van Camille Oostwegel dat de begrote bouwkosten van 20 miljoen euro voldoende waren. Dat was een berekening bij het begin van het project, vier jaar geleden. De complete oppositie en ook D66 van de coalitie wees erop dat sindsdien alle kosten fors zijn gestegen, met tientallen procenten. De oppositie vroeg derhalve naar een hernieuwde onderbouwing van de financiële haalbaarheid.

Overgemaakt
Camille Oostwegel: "Voor wat betreft financiën en garanties: We hebben de geraamde planschade al aan gemeente overgemaakt. Ter geruststelling. Dan is er veel gezegd over onze jaarrekening. In twee jaar tijd meer is voor meer dan 10 miljoen euro gefinancierd om te investeren. Deloitte, onze accountant, geeft een continuïteitsverklaring. De bank heeft vertrouwen in onze aanpak. De hotels die er bijkomen, het Grand Hotel en Palace in Wyck, dat is niet nieuw. Die waren al in ontwikkeling en zitten al in de studie naar de haalbaarheid van onze plannen. Na onze studie is er nog steeds ruimte voor 44 kamers. Dat er daarna nog kamers bijkomen, is niet relevant. De bouwkosten zijn taakstellend. Rentekosten worden hier aangegeven als verre van realistisch. Feit is dat het Nationaal Restauratiefonds leningen biedt van 1,5%. Het plan is kleiner geworden. Dat heeft geleid tot minder kosten. Hier ligt nu een prachtig plan van toparchitect Francine Houben. Samen met u kunnen we Maastricht mooier en beter achterlaten."

Luchtbrug
Maastricht van Nu greep de casus Oostwegel aan om te wijzen op meten met twee maten door het college. "We gaan - tegen de adviezen in - akkoord met een luchtbrug: wat moeten we daarmee? Aan andere kant hebben we een huisjeseigenaar in de stad die een stukje houten balk niet mag wegpakken. Hoe gek kunnen we het maken?" Eenzelfde redenering had hij ook voor het niet meer meewegen van de ontwikkelingen bij het nieuwe tophotel Van Oys in Oost-Maarland, omdat het niet in Maastricht ligt. Dat argument geldt vervolgens niet als we het hebben over de Intratuin", merkte Jo Smeets op. Intratuin in Heugem wil zijn horeca uitbreiden, maar krijgt daarvoor geen toestemming om te voorkomen dat dat concurrentie oplevert voor de horeca in de binnenstad van Maastricht.

Jo Smeets van Maastricht van Nu: "Maastricht meet met twee maten."

CDA
Mat Brüll van het CDA sprak in de vergadering als eerste coalitiepartij zijn waardering uit voor Oostwegel en kreeg daarna de volle laag van de oppositie.

Stephanie Blom van de SP: "Wat vindt het CDA ervan dat we ons als raad niet houden aan eigen hotelbeleid? Niet houden aan ons eigen knock out-beleid? Hoe beoordeelt u het gezag van de raad als we besluiten in strijd met eigen regels?"

Mat Brüll: "Het college heeft voldoende antwoorden gegeven. Na betoog Oostwegel zeg ik: hier zit veel meer achter dan alle negativiteit die naar voren is gehaald. Zeer zeer jammer. Hier ligt een mooi plan. We moeten door. Oostwegel wil meegaan in onze omgevingsvisie op 2040. Dat zou je moeten loven. Wij zijn als raad niet in de gelegenheid om participatie te sturen. Dan moeten we eerst zorgen dat we daar meer over te zeggen krijgen."

SP: "Dat is geen antwoord op mijn vraag. Wat vindt de fractie van CDA er zelf van dat we ons eigen beleid gaan schenden?"

CDA: "Wij zien dat anders dan mevrouw Blom. Ik kan daar niet meer van maken. "

Maastricht van Nu: "Bent u het met ons eens dat het financieel plaatje niet duidelijk genoeg is. Misschien moeten we uitstellen en dan op later tijdstip beslissen. Of zegt u: het duurt al te lang."

Brull: "Oostwegel heeft uitgelegd hoe financieel plaatje eruit ziet."

Maastricht van Nu: "Hoe staat u tegenover de andere geluiden?"

Mat Brull: "Iedereen heeft belangen. Iedereen leest wat hij wil lezen in alle stukken."

Mart den Heijer van Volt: "De Ondernemerspartij heeft het bij de vorige raadsverkiezingen net niet gehaald. Hoor ik hier het CDA een klassiek ondernemersbetoog houden? En inwoners hard negeren?"

Brüll: "Dat is goed geluisterd. Het CDA is er voor ondernemers. Dit bedrijf is goed bezig voor onze stad."

Kitty Nuyts van de Liberale Partij Maastricht: "Brull zegt dat we niets kunnen met burgerparticpatie. Dat is een politieke keuze."

Brüll: "De raad heeft daar nu geen rol in. Op dit moment is dat niet zo."

Nuyts: "Uw antwoord is absurd. Bezwaren zijn nu naar voren gebracht. U kunt die honoreren of negeren. "

Brull: "Alle bezwaren zijn ongegrond verklaard. Deskundigen en ambtenaren hebben daar antwoord op gegeven. En vanuit participatie zijn plannen al aangepast. Wij steunen het raadsvoorstel."

90 projecten
Wethouder Bastiaens. "Dit is een heel lang proces geweest. Je moet hier een lange adem hebben als ondernemer. De gemeente beoordeelt zo objectief en onafhankelijk mogelijk. Hoe kom je tot een afweging? In de stad hebben we nu een kleine 90 projecten. Er gebeurt heel veel in deze stad. Dat is echt heel goed nieuws. Zoveel partijen, zoveel dynamiek. We moeten integraal kijken, naar buurten, wijken. Gaat ook over hoogwaardige werkgelegenheid. Hoe je bewoners in binnenstad kunt houden. Gaat over leefklimaat, over het verdienmodel. Plannen moeten passen binnen dat grotere kader. Binnen alle visies. De economische visie, de visie op het hotelbeleid, de omgevingsvisie. Dit is een kans voor Maastricht. Hier wordt zorgvuldig ontwikkeld, met het oog op duurzaamheid, met oog voor cultureel erfgoed. We geven meer dan 1100 vergunningen die we per jaar uitgeven. Vijf, zes, zeven zullen altijd politiek voor reuring zorgen. Ik begrijp dat."

Moeilijk
Bastiaens: "Kruisheren draagt bij aan de economische groei van de stad, aan de werkgelegenheid, aan de innovatie van het luxe hotelsegment, aan de aantrekkelijkheid van de binnenstad. Het Stuersgebouw blijft een openbaar monument, je kunt er straks binnen en een kopje koffie drinken. Het is hartstikke moeilijk om zo'n monument te herbestemmen. Het is hartstikke moeilijk om daarvoor een partij te vinden."

Gratis nieuwsbrief, niks meer missen
Wilt u ook van maandag tot en met zaterdag vóór 6.30 uur het laatste nieuws over Maastricht in uw mailbox? Meld u dan gratis aan voor de nieuwbrief van De Nieuwe Ster. Meer dan 20.000 trouwe lezers gingen u al voor. Het enige wat wij van u vragen
Rode vlaggen bij plan hotel Oostwegel
“We gaan er vanuit in 2024 fitter aan de start te verschijnen dan ooit tevoren.” Met die woorden sloot hotelondernemer Camille Oostwegel de jaarstukken over 2022 af. Het bleef bij positieve woorden. Het bedrijf is gezakt voor de fitheidstest, nu de verliezen in de miljoenen lopen. Dinsdag praat de gemeenteraad
College: Raad kan alleen ‘ja’ zeggen tegen Kruisheren
De gemeenteraad beslist in januari of ze instemt met het voornemen van het college van burgemeester en wethouders om een vergunning te geven voor de uitbreiding van het Kruisherenhotel met het De Stuers-gebouw en met een nieuwe toren bij dat gebouw. De complexen worden dan via een luchtbrug aan elkaar
Gemeente kan niks doen tegen illegaal parkeren Kruisheren
De gemeente kan niets doen tegen het illegaal parkeren bij de Kommel naast het Kruisherenhotel. Het terrein, eigendom van de gemeente, is met een slagboom afgesloten, waardoor er geen bekeuringen aan foutparkeerders kunnen worden gegeven. De gemeente zegt in het verleden wel bekeuringen te hebben uitgedeeld, maar die werden in
Cuypersgenootschap ook nog tegen luchtbrug Kruisheren
Op de laatste dag voor het indienen van zienswijzen over het plan om het Kruisherenhotel uit te breiden met het Sociëteitsgebouw De Stuers heeft ook het Cuypersgenootschap zich gemeld. Die club vindt dat de voorziene luchtbrug tussen beide panden “niet wenselijk en zelfs wezensvreemd.
Kruisheren met Stuers indrukwekkend
Maastricht heeft weer zijn eigen krant: denieuwestermaastricht.nl. Blijf op de hoogte van lokale gebeurtenissen, politiek, horeca, ondernemers, cultuur en historie.

Laatste Nieuws

Ons nieuws is en blijft altijd gratis als je je inschrijft voor de gratis nieuwsbrief

Er is iets misgegaan. Probeer het later opnieuw

Bedankt voor uw aanmelding. Controleer uw e-mail om de inschrijving af te ronden