Inhoudsopgave
De Maastrichtse wijk Trichterveld kampt al ruim 15 jaar met ernstige parkeerproblemen. De wijk, gelegen aan de westzijde van het stadscentrum, is de eerste gratis parkeerzone in de omgeving. Dit heeft ertoe geleid dat bewoners dagelijks geconfronteerd worden met een toestroom van (buitenlandse) studenten en bewoners/bezoekers uit omliggende wijken waar betaald parkeren geldt.
Hierdoor worden straten overvol, nemen langparkeerders de beschikbare ruimte in, en ontstaan er, volgens de bewoners, gevaarlijke verkeerssituaties. Ondanks jarenlang overleg tussen bewoners en de gemeente is er nog steeds geen structurele oplossing gevonden.
Oorzaken van de parkeerproblematiek
Auto’s, veelal van buitenlandse studenten, worden soms dagen- of wekenlang achtergelaten, wat leidt tot een hoge parkeerdruk en beperkte ruimte voor bewoners van Trichterveld zelf. Trichterveld, een naoorlogse wijk in het verlengde van Mariaberg, is als tuindorp is ontworpen en heeft een groene en rustige uitstraling. De percelen waarop de woningen staan zijn relatief ruim. Volgens de gemeente kan op rond de 90% gepakeerd worden op de eigen percelen dan wel op aangrenzende (deels) besloten parkeerhofjes. Het is en was echter nooit de bedoeling geweest dat deze wijk zou moeten gaan voorzien aan ruime parkeermogelijkheden van langparkeerders. Het huidige parkeerbeleid staat, volgens de bewoners, haaks op deze uitgangspunten.
Bewonersparticipatie
Bewoners hebben zich jarenlang ingezet om het probleem aan te kaarten. In 2023 werd de klankbordgroep Parkeerbeleid Trichterveld opgericht, en er vonden meerdere bewonersbijeenkomsten plaats.
Hoge parkeerdruk
In oktober 2023 voerde de gemeente een parkeerdrukmeting uit, die bevestigde dat de parkeerdruk te hoog is. De meeste bewoners zien combi-parkeren (betaald parkeren met vergunningen) als de enige structurele oplossing, waarmee de wijk op gelijke voet wordt gesteld met omliggende wijken zoals Mariaberg en Blauwdorp.
Desondanks heeft de gemeente geen concrete maatregelen getroffen om de parkeerdruk te verlichten. Het voorgestelde plan van de gemeente beperkt zich tot het invoeren van parkeervakken zonder verdere regulering, wat door bewoners als ontoereikend wordt beschouwd. Tijdens een inloopmiddag op 15 oktober 2024 bleek dat er geen draagvlak was voor dit plan.
Frustratie
Op 11 november 2024 vond een gesprek plaats tussen de klankbordgroep en wethouder John Aarts. De bewoners kregen de indruk dat de gemeente de ernst van het probleem bagatelliseert. De wethouder gaf aan dat de gemeente binnen de bredere omgevingsvisie van Maastricht wil blijven opereren en niet op korte termijn wil ingrijpen. Dit heeft geleid tot frustratie onder bewoners, die zich niet gehoord voelen en vrezen dat de problematiek wederom op de lange baan wordt geschoven.
Oplossingsrichtingen
Tijdens de domeinvergadering van gisteren, 11 maart 2025, pleitte de heer Tummers van de Klankbordgroep Parkeerbeleid Trichterveld, sprekende namens een ruime meerderheid van de bewoners, voor de invoering van combi-parkeren. Dit zou niet alleen het probleem van langparkeerders oplossen, maar ook bijdragen aan de leefbaarheid en verkeersveiligheid in de wijk.
Waterbedeffect
Wethouder John Aarts (VVD) blijft evenwel bij het gemeentelijk standpunt dat 90% van de woningen over eigen parkeergelegenheid beschikt, het Combi-parkeren mogelijk in strijd is met de Omgevingsvisie 2040 en invoering van betaald parkeren in Trichterveld zou leiden tot een waterbedeffect in omliggende wijken, zoals Belfort en wellicht Daalhof.
Rouw- en gedenkpark
Aarts wijst ook naar de Javastraat. De Javastraat vormt de begrenzing van Trichterveld en het Rouw- en gedenkpark (v/h Algemene Begraafplaats Tongerseweg). Langs de Javastraat kunnen bezoekers van het Rouw- en gedenkpark gratis parkeren. Het is aannemelijk dat de langparkeerders in Trichterveld, na invoering van betaald parkeren, als eerste doorschuiven naar de Javastraat. Dat betekent dat ook daar wellicht betaald parkeren moet worden ingevoerd. Dat is niet wenselijk.
De Klankbordgroep wijst deze argumenten als onvoldoende onderbouwd af en vraagt zij zich af waarom Trichterveld anders wordt behandeld dan omliggende gebieden?
Grote opritten
Feit is wel dat lang niet overal in Trichterveld sprake lijkt te zijn van een hoge parkeerdruk en de gemeente ook wel een punt heeft. Een wandeling door Trichterveld laat inderdaad zien dat naar schatting 90% van de bewoners een eigen oprit heeft. Niet zelden zouden op die oprit twee of meer voertuigen kunnen staan. Ga je dieper de wijk in, dan is er – in ieder geval vandaag -nauwelijks nog sprake van een onaanvaardbare hoge parkeerdruk.
Begrip
De parkeerproblematiek in Trichterveld is een slepende kwestie die bij de bewoners voor het gevoel de leefbaarheid en verkeersveiligheid aantast. Dit lijkt vooral het geval te zijn op de Karimatastraat, de Bankastraat en de Celebesstraat.
Via de Klankbordgroep zetten de bewoners zich actief ingezet voor een oplossing, maar tot nu toe hebben ze het gevoel dat hun participatie door de gemeente niet serieus wordt genomen Door gisteren in te spreken tijdens de domeinvergadering Fysiek roept de Klankbordgroep de gemeenteraad op om hun suggesties, zoals combi-parkeren als serieuze optie te overwegen in de nieuwe omgevingsvisie van Maastricht.
Enkele aanwezige domeinleden, vaak ter plaatse bekend, gaven aan begrip te hebben voor de argumenten van de Klankbordgroep. Zij nemen de overwegingen van de Klankbordgroep zeker mee, maar zullen dit wel moeten plaatsen in de ruimere Omgevingsvisie 2040.


