Inhoudsopgave
Het bedrijf Cannock Chase, dat namens de gemeente Maastricht de parkeerboetes int, blijft mensen die in de stad parkeren onterechte naheffingsaanslagen en aanmaningen sturen. Het bedrijf reageert niet op klachten.
'Dieven, oplichters, fraudeurs, schandalig bedrijf, malafide bedrijf, prutsers'. Het is bij de reviews op internet zoeken naar überhaupt iemand die positief is over de diensten van Cannock Chase, het bedrijf dat in opdracht van de gemeente Maastricht de parkeerboetes int. Het is voor veel mensen onbegrijpelijk dat de gemeente Maastricht zaken doet met een bedrijf dat zoveel klachten krijgt. Een bedrijf dat er bovendien financieel niet goed voor staat, zo blijkt uit de jaarcijfers. Het verlies van Cannock-EDR Holding BV, waar Cannock Chase Public onder valt, was in 2023 ruim 2,1 miljoen euro. In 2022 was het verlies zelfs nog groter: 5,7 miljoen euro.

Scanauto
Wie in Maastricht fout parkeert en wordt 'betrapt' door de scanauto krijgt geen boete of naheffing van de gemeente meer. Maastricht heeft de incasso van de parkeerboetes aan een commercieel bedrijf uitbesteed. Dat bedrijf, Cannock Chase uit het Gelderse Druten, stuurt namens de gemeente een naheffingsaanslag parkeerbelasting. De boete moet ook aan dit bedrijf betaald worden en niet aan de gemeente. Ook bezwaar maken verloopt via Cannock Chase. Het bedrijf krijgt voor geïncasseerde boetes een bedrag uitbetaald door de gemeente.

Bezwaar
In de praktijk lijkt het er op dat Cannock Chase zoveel mogelijk boetes wil uitsturen. In veel gevallen onterecht. Zo ontving een inwoonster van Maastricht vorig jaar drie parkeerboetes op een plek waar ze wel degelijk een parkeervergunning voor had. Een jaar lang hoorde ze niks, ook niet toen ze bij de gemeente bezwaar maakte.
Onterecht
Tot een paar weken geleden. Een mail van Cannock Chase met drie parkeerboetes. 'Bezwaar maken kan via de website van het bedrijf en indien het bezwaar wordt toegekend stort Cannock Chase het onterecht ontvangen bedrag terug', belooft het bedrijf. De vrouw, die bij Cannock Chase uitleg vroeg waarom ze onterecht een boete kreeg, wacht nog steeds op een antwoord. Ook op het ingediende bezwaar heeft ze niks gehoord. "Telefonisch zijn ze niet bereikbaar, althans je wordt doorverwezen naar de website." De Maastrichtse heeft het consumentenprogramma Kassa ingeschakeld om haar geld terug te krijgen.

