Doorgaan naar artikel

Idealist Bas Latten verkoopt na doorstart nu aan Schiphol

Bas Latten: maakt van stro uit India nu rietjes en bestek voor Schiphol. Beeld: Cyclups

Inhoudsopgave

Elke Hollywoodfilm volgt hetzelfde script. In de openingsscene wordt de held geïntroduceerd - met al zijn charmes, zwakheden en streken - waarna hij geconfronteerd wordt met tegenslag. Het publiek gaat meeleven: zal het de held (bijvoorbeeld James Bond) lukken om de wereld te redden? De held moet een overwinning op zichzelf behalen om te slagen. Dat lukt altijd op het nippertje en het publiek gaat met een goed gevoel naar huis.

Schiphol
Dat script past ook bijna naadloos op het Maastrichtse verhaal van Cyclups. Verhaal van een succesvolle doorstart na een faillissement in 2023. Met Bas Latten (26) uit Amby in de hoofdrol. Wie dezer dagen op de Zomerparkfeesten in Venlo (100.000 bezoekers) een rietje of bestek gebruikt, wie binnenkort op Schiphol (miljoenen bezoekers) hetzelfde doet: ze hebben producten van Cyclups in handen.

Soep
Het verhaal kan beginnen met prachtige beelden van een duikvakantie in 2019 in de Philipijnen. De hoofdrolspelers Bas Latten en vriend Sean Colombon schrikken van de plastic soep die ze aantreffen. De backpackers willen de wereld redden van een plastic ondergang. Ze bedenken een alternatief voor plastic en papieren rietjes. Tarwestro-stengels moeten de alternatieve grondstof worden. Bas Latten gelooft zo heilig in zijn missie, dat hij zijn studie international business ervoor opgeeft.

Chemelot
Met Chemelot als 'platinum partner' wordt een composteerbaar en plastic-vrij granulaat ontwikkeld dat geschikt is om te gebruiken op bestaande productiemachines. Zo hoeven bestaande producten niet langer van kunststof te worden gemaakt.

Angel investors
Het publiek kan meeleven met de backpackers die via familie, vrienden en investeerders voldoende geld weten te vinden om hun droom te realiseren. De investeerders heten - geheel in Hollywood-stijl - 'angel investors'. In augustus 2022 ontstijgt het idee de laboratoriumfase. Het is de bedoeling om later dat jaar in de Beatrixhaven een eigen fabriek te openen.

Tegenslag
En dan - we volgen het filmscript - stapelen de problemen zich op. Technisch lukt het niet om geur en kleur perfect te krijgen. De frustraties lopen op. Door de oorlog tegen Oekraïne haken financiers af. Aanleveringen van grondstoffen uit India haperen. Er zijn stroomproblemen.

Tranen
De realitycheck volgt onvermijdelijk. De held in dit verhaal ziet dat er tegenover de stroom investeringen maar steeds geen inkomsten binnenkomen. Het geld raakt op. Een faillissement op eigen verzoek wordt aangevraagd en uitgesproken. Bas Latten achteraf: "Het is een periode die me bloed, zweet en tranen heeft gekost." Curato John Huppertz bevestigt de oorzaak van het faillissement: "De ontwikkeling blijkt lastiger en daarmee duurder dan voorzien."

Zuur
Volgens het laatste verslag van Huppertz is om en nabij de twee miljoen euro verbrand. Voor de investeerders die hun inleg verliezen is dat zuur, maar ze moeten begrepen hebben dat dit een investering met een hoog risico was. Ideële start-ups geven toch wat minder zekerheid dan aandelen Unilever.

Amerikaans
Voor Latten is zijn droom niet in rook opgegaan. Hij sluit met de curator een deal om voor 100.000 euro de boedel over te nemen voor een doorstart. En hij begint opnieuw. Het is typisch Amerikaans: een faillissement wordt daar gezien als een goede leerschool, niet als een schande. Kompaan Sean gaat zijn geluk zoeken in Spanje. De vader van Bas investeert deze tweede keer niet meer mee: hij richt zich weer op zijn carrière in de IT.

Zwarte cijfers
Latten die in 2019 is begonnen met het bedrijf zet door. In totaal is nu 3,2 miljoen euro geïnvesteerd. Hij slaagt erin gouden en nu ook zwarte rietjes en bestekken te maken die èn milieuvriendelijk zijn èn qua gebruikservaring goed scoren. Hij blijft met zijn team van drie fulltimers en vier parttimers Cyclups in de markt zetten en promoten. Met succes. Latten: "Na vijf jaar hebben we afgelopen maand juli voor de eerste keer zwarte cijfers geschreven."

Frietvorkjes
En de toekomst ziet er veelbelovend uit. "We hebben nu een contract gesloten met Schiphol. Na de zomer beginnen we met het leveren van acht miljoen rietjes en bestekken aan de luchthaven. Het eerste contract is 250.000 euro waard." Het begin is er voor Latten. Nu wil hij zijn productportfolio stapsgewijs uitbreiden. Te beginnen met frietvorkjes. "Die zijn we nu aan het ontwikkelen."

Laatste Nieuws

Ons nieuws is en blijft altijd gratis als je je inschrijft voor de gratis nieuwsbrief

Er is iets misgegaan. Probeer het later opnieuw

Bedankt voor uw aanmelding. Controleer uw e-mail om de inschrijving af te ronden