Inhoudsopgave
Een nieuw stadion voor MVV bouwen gaat tussen de 25-40 miljoen euro kosten. Het huidige stadion renoveren kost 6-7 miljoen euro. Dat bedrag is exclusief de kosten om het huidige stadion in één eigenaarshand te brengen. Daarvoor moet eigenaar/verhuurder Bryant Park uitgekocht worden voor - geschat - 16 miljoen euro, tien keer de huuropbrengst van de ruimtes die Bryant nu in het stadion verhuurt.

Stabiel
De rekensom die in het rapport van bureau Hypercube naar de toekomstige huisvesting van MVV gepresenteerd wordt, is veelzeggend. Als de gemeenteraad MVV een financieel stabiele en ook een sportieve toekomst gunt, dan is het een vereiste om een eind te maken aan de complexe eigendomsstructuur in het stadion, zodat MVV het ook commercieel goed kan gaan uitnutten. Precies zoals andere voetbalclubs dat nu ook doen. Als je voor de toekomst appels met appels vergelijkt, kan alleen gekozen worden uit die twee scenario's, die financieel dicht bij elkaar liggen.
Keuze
Hypercube stelt aan het begin van zijn onderzoek de hamvraag. "Welke koers kiezen de club en de gemeente? De maatschappelijke functie van een betaald voetbalclub reikt verder dan de poorten van een stadion. Het is deze bredere rol van MVV in de stad en in de regio die bijdraagt aan het keuzevraagstuk dat nu voorligt."
Optimaal
"Welke richtingen zijn er mogelijk en welke investeringen zijn daarvoor nodig? En hoe kunnen middelen optimaal ingezet worden met het oog op de lange termijn? De antwoorden op deze vragen bepalen niet alleen de toekomst van MVV als club met een belangrijke rol in Maastricht. Welke koers kiezen de club en gemeente?"
Aantrekkelijker
Het plaatje maakt duidelijk dat MVV in een nieuw stadion veel meer geld uit de markt kan halen: uit sponsorinkomsten, uit verhuur, uit catering, uit verkoop van tickets. De omzet van MVV zou dan kunnen groeien naar 12-14 miljoen euro per jaar. Die omzet zorgt ervoor dat aantrekkelijker voetbal gespeeld kan worden omdat er betere spelers gekocht kunnen worden. En dat zorgt ervoor dat het commerciële wiel goed draait. Zowel sponsoren als supporters komen graag.
Renovatie
Bij een renovatie van het stadion gaat MVV er ook op vooruit, maar veel minder. Het omzetniveau kan dan groeien naar 8-9 miljoen euro per jaar.
Aflossen
De derde regel van de rekensom laat zien welke huisvestingslasten MVV zou kunnen dragen. Bij renovatie zou dat 1-1,2 miljoen per jaar euro zijn. In een nieuw stadion zou dat 1,5-1,8 miljoen euro zijn. Voor de eigenaar van een nieuw stadion is dat geld een belangrijk deel om de financiering van een nieuw stadion af te kunnen lossen.
Promotie
Supporters zullen vooral geïnteresseerd zijn in de onderste regel: de kans op promotie. In een nieuw stadion is die kans aanzienlijk groter. Dat heeft alles te maken met de hogere begroting voor MVV die het aantrekken van duurdere maar betere spelers mogelijk maakt.
Puzzel
De investering in een nieuw stadion is overigens een puzzel waarbij veel partijen hun stukjes moeten inbrengen:


