Inhoudsopgave
Maastricht heeft de hardcups omarmd. De gebruikers gebruiken de bekers en de 'haolkan' zoals die bedoeld is: als de drank op is en ze een nieuw rondje bestellen, nemen ze de lege bekers en kannen mee, om zo te voorkomen dat ze bijvoorbeeld voor elke beker weer een euro moeten betalen.
Volgens Roderick van Muyden, voorzitter van Koninklijke Horeca Maastricht-Heuvelland zijn de ervaringen tot nog toe louter positief. Van Muyden monitort het systeem op de voet. "Er zijn bekers genoeg in het systeem, er is zelfs een overschot. Als bezoekers de stad inkomen en ze beginnen bij de Poshoorn in Wyck, nemen ze van daar bekertjes mee als ze verder de stad in lopen. Maar de mensen die op de terugweg het laatste pilsje bij de Poshoorn nemen, laten de bekertjes daar weer achter. Dat beeld geldt in de hele stad. De bekers gaan goed rond, maar nergens een tekort."

Rotzooi
Wat nu veel zichtbaarder is geworden: de rotzooi die aan het begin van de nacht op straat achterblijft is vooral huisraad en heel veel lege flessen. Van Muyden: "Vroeger lag dat afval bedekt onder een ware zee van softcups. Dan viel dat niet zo op. Het jammere is alleen dat de horeca daarop wordt aangekeken. De horeca verkoopt al die flessen niet, daar kun je wel vijf Gall&Galls mee vullen."
Spijtig
Van Muyden: "En natuurlijk liggen er ook hardcups op de grond. Wij doen er met campagnes alles aan om te zorgen dat de bekers bij ons ingeleverd worden of dat ze gerecycled worden. En we zien gelukkig ook dat veel mensen de bekers mee naar huis nemen. Maar uiteindelijk heeft iemand de beker gekocht en is het zijn bezit. Als hij dat op de grond gooit, is dat natuurlijk spijtig. Wij distantiëren ons van dat gedrag. Dat is ook ons een doorn in het oog."
Tevreden
Van Muyden: "Alle horeca-ondernemers die ik spreek zijn tevreden. Het is nog nooit zo opgeruimd geweest om 03.00 uur 's nachts, melden ze mij. Het is nog te vroeg om nu definitieve conclusies te trekken. We gaan alles nog grondig evalueren. Maar tot nog toe hoor ik louter positieve verhalen."

