Doorgaan naar artikel

Deloitte kritisch op interne controle Maastricht

Beeld uit de 'Boardletter' over 2024 van accountantskantoor Deloitte

Inhoudsopgave

De accountants van Deloitte zijn in een interim-controle kritisch over de manier waarop de gemeente controleert op de rechtmatigheid van uitgaven.

Gedane uitgaven zouden in eerste instantie gecontroleerd moeten worden door inhoudelijke vakafdelingen en daarna nog eens door de overkoepelende afdeling Concerncontrol. In de praktijk blijkt dat de inhoudelijke vakafdelingen dat niet doen en er ook geen capaciteit voor wordt vrijgemaakt. Hun werk wordt overgenomen door de afdeling Concerncontrol.

Deloitte: "Daarmee is er ten opzichte van voorgaand jaar geen verdere doorontwikkeling zichtbaar ten aanzien van het ‘three-lines-of-defense’-model."

Overneemt
Het feit dat Concerncontrole feitelijk taken overneemt van de inhoudelijke vakafdelingen betekent ook dat "Concerncontrol in de afgelopen jaren minder tijd heeft gehad voor het doorvoeren van verbeteringen in de primaire processen, in combinatie met haar adviserende rol. Tevens ontbreekt het hierdoor aan een verbijzonderde interne controle in de 3e lijn die de afdeling Concerncontrol moet uitvoeren."

Onderbezetting
Dat klemt te meer nu de accountants van Deloitte "hebben vastgesteld dat de personele capaciteit op de afdeling Concerncontrol onvoldoende is, en dat sprake is van onderbezetting." Uit andere stukken die de gemeente vandaag publiceerde wordt het vertrek van een van de ervaren concerncontrollers aangekondigd: hij ruilt zijn dienstverband in om als zelfstandige aan de slag te gaan bij de gemeente Eijsden-Margraten.

Risico
Voor de conclusies die de gemeente trekt over de rechtmatigheid van de uitgaven wordt nu geleund op de bevindingen van Concerncontrol. Tevens zijn er door de gemeente zelf ook interne controles geweest, waarvan de bevindingen leiden tot nieuwe controlewerkzaamheden. Deloitte daarover: "Het nader analyseren van deze bevindingen, in combinatie met het uitvoeren van aanvullende (gegevensgerichte) werkzaamheden, is noodzakelijk voor het kunnen afgeven van een getrouwe rechtmatigheidsverantwoording. Gezien de eerdergenoemde personele onderbezetting op de afdeling Concerncontrol zien wij hierin voor de korte termijn een risico, naast de reguliere werkzaamheden die de afdeling Concerncontrol uitvoert."

Deloitte adviseert de gemeente haast te maken de interne controle weer op orde te krijgen.

Continuïteit
De accountants adviseren de gemeente ook om scherpere keuzes te maken in de ambities. "In het kader van onze functie zien we dat de capaciteit, en daarmee de uitvoeringskracht, van de organisatie onder druk staat. Uiteindelijk moeten de beschikbare capaciteit en de uitvoeringskracht van de ambtelijke organisatie in lijn zijn met de ambities van de raad en het college. Dit blijft een belangrijk en urgent aandachtspunt in het kader van de continuïteit van uw bedrijfsvoering."

Realistisch
"Voor de gehele gemeente (raad, college en ambtelijke organisatie) geldt daarnaast dat het belangrijk is om keuzes te durven maken. Met andere woorden: stel prioriteiten, parkeer onderwerpen, en breng een volgorde aan in het belang hiervan. Ook dit helpt u met het dichter bij de realistische uitvoeringskracht brengen van de (stapeling aan) opgaven."

Waarmaken
Dat de ambities groter zijn dan de organisatie aankan blijkt ook uit de overschotten die de gemeente realiseert op de jaarrekeningen. Verantwoordelijk wethouder Manon Fokke zegt altijd op de eerste plaats dat dat vooral incidentele meevallers betreft. Volgens Deloitte gaat het ook om ambities die wel worden begroot, maar niet worden waargemaakt.

Accountant: te veel plannen, te weinig handjes
De begroting van de gemeente Maastricht zou betrouwbaarder kunnen worden als de investeringsplannen worden afgestemd op de beschikbare capaciteit van personeel.
Aanbevelingen Rekenkamer rapport Geusseltbad 2018 niet opgevolgd
De Rekenkamer Maastricht heeft in februari 2018 het rapport uitgebracht ‘Wat kost een nieuw zwembad? – Onderzoek naar de besluitvorming en exploitatie van het Geusseltbad’. In dit onderzoek deed de Rekenkamer vier aanbevelingen aan het college. In de praktijk is weinig gedaan met die aanbevelingen.
Maastricht heeft inburgering niet onder controle
Maastricht heeft weer zijn eigen krant: denieuwestermaastricht.nl. Blijf op de hoogte van lokale gebeurtenissen, politiek, horeca, ondernemers, cultuur en historie.
Hard oordeel Rekenkamer over externe inhuur
De Rekenkamer Maastricht oordeelt hard over de inhuur van externen bij de gemeente voor een bedrag van jaarlijks circa 15 miljoen euro. “Het is onmogelijk de doelmatigheid te meten”, luidt de eerste conclusie. De tweede: “De totale uitgaven aan externe inhuur zijn niet bekend.”
Lokale accountants krijgen kans aanbesteding
De gemeente Maastricht gaat bij de aanbesteding van de accountantsdiensten voor de komende vier jaar ook lokale kantoren nadrukkelijk een kans geven. De aan te besteden percelen (opdrachten) worden daartoe opgeknipt in kleinere eenheden. Dat is een breuk met het verleden: in 2019 werd nog gezamenlijk aanbesteed met Sittard-Geleen, Heerlen
Stad 68,2 miljoen euro over in drie jaar, plus 24 mio tot 2028
Maastricht houdt in 2024 geen 7,9 miljoen euro over, maar 13,73 miljoen euro. Daarmee haalt de stad voor het derde jaar op rij een dubbelcijferig resultaat. In 2022 werd 27 miljoen euro overgehouden, in 2023 ging het om 27,5 miljoen euro en in 2024 dus om 13,

Laatste Nieuws

Ons nieuws is en blijft altijd gratis als je je inschrijft voor de gratis nieuwsbrief

Er is iets misgegaan. Probeer het later opnieuw

Bedankt voor uw aanmelding. Controleer uw e-mail om de inschrijving af te ronden