Doorgaan naar artikel

Bizar: Oproep aan sponsors MVV Academy te stoppen

Inhoudsopgave

Hoe is het mogelijk dat vrijwilligers die zich jarenlang met enthousiasme en succes hebben ingezet voor de jeugdopleiding van MVV, nu een oproep doen aan de sponsoren van de MVV Academy hun sponsorcontract op te zeggen? Als je een rood-wit hart hebt en je stuurt als Adviesgroep van de MVV Academy de geldschieters het e-mailadres waar ze voor 1 april moeten opzeggen, dan is er 'iets' dat je drijft dat nog groter is dan je clubliefde.

OPINIE

Wat dat 'iets' is?

Laten we eerst kijken wat de Adviesgroep daar in de mail die ze heeft gestuurd zelf over zegt.

"Dat betreft op de eerste plaats het gedwongen vertrek van de manager van de Academy, Ron Elsen. Daarnaast valt de Academy in het vervolg onder de verantwoordelijkheid van de Manager Voetbalzaken Ronny van Geneugden en komt de operationele leiding van de Academy in handen van een Hoofd Jeugdafdeling. Strategie en beleid worden daarmee dus buiten de Academy geformuleerd."

Die twee maatregelen komen niet uit de lucht vallen. Ze passen binnen de nieuwe strategie van MVV om de club weer een gezonde toekomst te geven, organisatorisch, financieel, commercieel en vervolgens ook sportief. Een jaar geleden vocht MVV nog tegen een faillissement, nu wordt in hard tempo de basis gelegd voor het nieuwe MVV. De ondernemers onder de naam Maastricht Collectief hebben afgelopen jaar belangeloos duizenden uren expertise en energie in de club gestoken.

De MVV Academy was een eilandje binnen de club. Met een eigen Adviesgroep van in Maastricht bekende namen: Johan Dijkstra, Karl Dittrich, Frans Erens, Peter Harkema, Bertil Kaanen, Léon Partouns, Henny Pelsers, Jo Quaden. Ze zochten ook zelf sponsoren voor de jeugdopleiding. En 'hun' Ron Elsen leidde deze opleiding. 'Hun' tussen haakjes, want Ron Elsen stond gewoon op de loonlijst van MVV.

Dat MVV ervoor kiest de Academy te integreren, is voor elke buitenstaander, voor elke ondernemer, een goed te volgen, begrijpelijke en te verdedigen keuze. En uiteraard zorg je er als MVV voor dat je zo'n verandering goed motiveert en vervolgens ook goed uitlegt.

Zoals bij elk groot bedrijf en elke grote organisatie geldt ook bij MVV dat veranderen voor degenen die het raakt pijn doet en vaak tot weerstand leidt. Ron Elsen zelf wordt persoonlijk getroffen: hij raakt zijn baan kwijt. Het siert hem dat hij zelf in alle talen zwijgt. Dat verdient respect.

De Adviesgroep voelt zich duidelijk ook geraakt door het besluit 'hun' jeugdopleiding te integreren. Opmerkelijk is dat ze niet redeneren vanuit het grotere MVV-belang, maar vanuit het belang van de eigen Academy. En ze gebruiken daarbij exact hetzelfde argument als MVV. De Adviesgroep: "Strategie en beleid worden daarmee dus buiten de Academy geformuleerd." Vanuit het grote MVV-perspectief worden strategie en beleid nu juist binnen de club geformuleerd, door de Academy onder de verantwoordelijkheid van Ronnie van Geneugden te plaatsen, de Manager Voetbalzaken.

Waar zowel de grote club MVV als de MVV Academy het over eens zijn is dus dat strategie en beleid bij een organisatie in één hand moeten liggen. En dat zo zijnde, is het logisch dat die ene hand het grote MVV is. De Academy is dan ondergeschikt aan MVV. Het zou raar zijn als de club MVV ondergeschikt zou zijn aan de Academy.

Een heel duidelijk voorbeeld van de winst van een centrale aansturing is de commercie. MVV wil het commerciële beleid uiteraard zelf en ook alleen bepalen. Dat is van levensbelang voor de club. Maar bij de MVV Academy werden eigen sponsoren geworven voor de jeugdopleiding. De Academy viste daarmee in dezelfde vijver. En het is nu de Adviesgroep die met een oproep aan de sponsoren om te stoppen zelf het ultieme bewijs levert dat het niet verstandig is dat het grote MVV toelaat dat op meerdere plekken sponsoren worden geworven en aparte afspraken worden gemaakt. De Adviesgroep demonstreert nu immers zelf dat hun commerciële verdiensten worden ingezet in een strijd om de macht over de Academy.

Om exact dezelfde reden is het Maastricht Collectief meteen het gesprek aangegaan met de businessclubs Vrienden van 043 en BCL Lanaken, die vanuit gehuurde kantoorruimtes met hun zakenrelaties naar de wedstrijden keken. Boven in de Geusselt waren er sponsoren, beneden in de officiële sponsorruimte was een andere grote groep sponsoren. Het is in ieders belang - van de sponsoren die willen netwerken en ook van de club die sponsorinkomsten hard nodig heeft - dat gezamenlijk wordt opgetrokken. De businessclubs leveren nu meer euro's op voor MVV dan voorheen.

Dat de ondernemers van het Maastricht Collectief doorpakken, geeft vertrouwen in hun aanpak. Ze lopen niet weg voor ook de moeilijke besluiten die passen bij uitvoering van hun strategisch plan. Dat verdient alle credits. En de nieuwe MVV-directeur Tom Daemen zegt het op zijn manier ook bijzonder treffend. "Oproepen om sponsorcontracten te verbreken kunnen natuurlijk nooit in het belang zijn van de club. En daarmee ook niet voor de jeugd die op de opleiding zit."

Blijft de vraag open staan wat de Adviesgroep heeft gedreven om zich zo tegen de club te keren? Ongekend: sponsoren op te roepen de jeugdopleiding van MVV weer in de steek te laten. Dat je het niet eens bent met de gekozen richting, prima. Dat je opkomt voor Ron Elsen, dat is te waarderen en menselijk. Maar dat is nog lang geen dragende redenering om datgene wat je zelf mee hebt opgebouwd, moedwillig schade te berokkenen. Dat oproepen de sponsoring te staken, dat is het kwade aspect. Dat voelt iedereen op zijn klompen aan. Als je het zo niet eens bent met de gekozen richting, kun je ook gewoon zelf opstappen.

Adviesgroep MVV Academy keert zich tegen club
De Adviesgroep van de MVV Academy, een groep van gepensioneerde vrijwilligers, heeft zich tegen de club gekeerd. In een mail aan ambassadeurs en relaties worden sponsoren van de Academy erop gewezen dat ze tot 1 april aanstaande de tijd hebben hun sponsorcontract op te zeggen. Doen ze dat niet, wordt
De redding van MVV, een reconstructie
Precies een jaar geleden kwam naar buiten dat een groep Maastrichtse ondernemers was opgestaan om MVV te redden. De Nieuwe Ster maakte een reconstructie van de bijna-doodervaring van MVV en de verrijzenis. We hebben ons archief nog eens omgespit en met Huub Waterval, namens het Maastricht Collectief, de zaken nog

Opmerkingen

Laatste Nieuws

Ons nieuws is en blijft altijd gratis als je je inschrijft voor de gratis nieuwsbrief

Er is iets misgegaan. Probeer het later opnieuw

Bedankt voor uw aanmelding. Controleer uw e-mail om de inschrijving af te ronden