Inhoudsopgave
In de parkeergarage van Looiershof worden 190 laadpalen, voor elke parkeerplaats een, gerealiseerd in opdracht van de vereniging van eigenaren. Eigenlijk wilden veel bewoners al bij de bouw van de appartementen voorzieningen voor elektrische auto's, maar dat was toen niet mogelijk.
De bewoners hebben nu samen met VvE Laadloket ervoor gezorgd dat alle 190 parkeerplaatsen een laadpaal krijgen. De eerste 34 laadpalen zijn inmiddels geïnstalleerd.
Uitdaging
Onder de woningen van Looiershof ligt een tweelaagse parkeergarage met in totaal 190 plekken. De uitdaging in het project was dat de eerste parkeerlaag valt onder VvE Looiershof; de tweede laag is grotendeels bestemd voor verhuur door de projectontwikkelaar en valt onder een andere VvE. Om de groeiende behoefte van de eigenaren in beeld te krijgen, hield VvE Laadloket in 2023 een enquête onder de eigenaren van de parkeerlaag -1. Op dat moment hadden tien eigenaren een elektrische auto. Van de 41 respondenten zeiden er 34 interesse in een laadpunt te hebben, oftewel 83% van de respondenten. Op die basis voorspelde VvE Laadloket in hun rapport van mei 2023 dat over 10 jaar 45 van de 96 parkeerplaatsen een elektrisch laadpunt nodig hebben, een kleine helft dus. Relatief veel eigenaren hebben twee of meer aaneensluitende parkeerplaatsen. In de praktijk is de prognose dus dat in de toekomst vrijwel iedere eigenaar een laadpunt zal hebben om één of meer elektrische auto’s op te laden.
Vergunning
Het bestuur van VvE Looiershof legde het laadplan en de kostenraming voor aan de leden. Ook de gemeente kwam snel met de vergunning. Met die belofte gaf de Algemene Ledenvergadering groen licht voor een offerte-uitvraag door VVE Laadloket. In november 2023 besloot de werkgroep de opdracht te gunnen aan Chargepoint.
Looiershof is een nieuwbouwplan op het terrein van de voormalige vermicellifabriek. Het bestaat uit elf grondgebonden woningen en achtentwintig appartementen, bovenop een tweelaagse ondergrondse parkeergarage met bergingen en 190 parkeerplekken.