Doorgaan naar artikel

Beste jaar, maar zorgen over financiën Lumière

Inhoudsopgave

Filmhuis Lumière kijkt terug op een uitzonderlijk succesvol jaar, met een recordaantal van 173.000 bezoekers. Toch staat de continuïteit onder druk door de sterk gestegen huisvestingskosten.

De bezoekers bestaan uit verschillende groepen: 136.000 reguliere filmbezoekers, 15.000 bezoekers van speciale evenementen (filmspecials) en 9.000 kinderen en scholieren bij educatieve activiteiten en kindervoorstellingen. Daarnaast verwelkomde het filmhuis ook 13.000 zakelijke bezoekers die gebruikmaakten van de locatie voor conferenties, bijeenkomsten en besloten filmvoorstellingen. Zo’n 26.000 bezoekers bezochten uitsluitend het Grand Café van Lumière. Dit aantal is echter niet opgenomen in de totale bezoekersaantallen om een eerlijke vergelijking met voorgaande jaren mogelijk te maken.

Energie
Ondanks het succes blijft de financiële situatie van Lumière precair. De sterk gestegen kosten voor huisvesting, personeel en energie vormen een blijvende grote uitdaging. Vooral de energiekosten drukken zwaar op het rijksmonument waarin Lumière is gevestigd. Directeur Aert de Boode: “Hoewel we enorm trots zijn op wat we hebben bereikt, maken de oplopende kosten het lastig om onze continuïteit te waarborgen en ambities waar te maken. We blijven ons, in nauw overleg met gemeente Maastricht, inspannen om oplossingen te vinden en onze rol als culturele trekpleister voor de regio te behouden.”

Laatste Nieuws

Ons nieuws is en blijft altijd gratis als je je inschrijft voor de gratis nieuwsbrief

Er is iets misgegaan. Probeer het later opnieuw

Bedankt voor uw aanmelding. Controleer uw e-mail om de inschrijving af te ronden