Inhoudsopgave
Het werk voor gemeenteraadsleden in Maastricht zal nooit meer hetzelfde zijn. Alle 39 raadsleden hebben de beschikking gekregen over Copilot. Dat is een kunstmatig intelligente robot die op basis van alle stukken, beleidsnota's, data en andere bronnen van de gemeente raadsleden kan helpen op alle terreinen.
Raadsgriffier Peter Peeters: "Je kunt Copilot vragen samenvattingen te maken van nota's en stukken. Dan kun je natuurlijk sneller meer stukken doornemen. Je kunt Copilpot vragen om stukken die je hebt geschreven om te zetten in eenvoudiger Nederlands. Je kunt Copilot ook vragen een voorstel te doen voor een concept-motie."
En op de vraag of je Copilot ook slimme raadsvragen kunt laten stellen, moet Peeters lachen. "Copilot kan ontzettend veel. Maar het is een hulpmiddel. Je moet als raadslid altijd zelf kritisch blijven denken."
De raadsgriffie gaat begin volgend jaar de raadsleden trainen in het gebruik van de AI-tool, die al onderdeel was van Officie-365. De tool is nu aangevinkt voor raadsleden.
Het verschil tussen Copilot en ChatGPT is dat ChatGPT data gebruikt van het openbare internet. Het kanaliseert dus voornamelijk informatie die reeds publiekelijk is. Copilot wendt voornamelijk de data van de 'tentant' aan. De informatie komt dus van de gebruiker zelf of de organisatie waartoe hij behoort, en is niet publiekelijk.
De ambtenaren nog geen gebruik maken van Copilot van de gemeente. Zij kunnen wel gebruik maken van de CoPilot feature van de BING zoekmachine.
Een woordvoerster van de gemeente: "De reden dat deze nog niet beschikbaar is vanuit Microsoft 365 is dat de gemeentelijke tenant van M365 (vrij vertaald: de digitale container waarin alle features samen komen) momenteel nog wordt ingericht qua sturing en beheer (governance) en rechten wie wat kan zien (classificatie van data). Wanneer de feature beschikbaar komt is nog niet aan te geven, omdat dit afhankelijk is van voorgenoemde werkzaamheden."