Inhoudsopgave
Wie lenig is met taal, kan veel zeggen. Ja, aan het historische pand het Dinghuis waar Maastricht Marketing in gehuisvest is, mag je volgens de geldende regels absoluut geen twee verlichte kubussen hangen. En omdat het pand in 'beschermd stadsgezicht'-gebied ligt, zijn er behalve de algemene regels zelfs specifieke regels.
Binnen de welstandscriteria voor reclame-uitingen is evenwel een mogelijkheid opgenomen om af te wijken van de regels en dat heet dan 'maatwerk'.
En dat is precies wat de Welstands- en Monumentencommissie (WMC) heeft geleverd voor Maastricht Marketing. Maatwerk. Ze zeggen het zelf zo: "In dit geval heeft de WMC zich op het standpunt geteld dat het ingediende plan, waar ook de kubussen aan de gevel onderdeel van uitmaken, voldoet aan redelijke eisen van welstand c.q. monumentenzorg middels volgende motivatie:
“Kubussen die op de gevels worden bevestigd zijn ongewenst binnen de historische binnenstad, echter kan de commissie bij dit specifieke pand instemmen met de plaatsing van deze twee kubussen gelet op de niet commerciële, maar maatschappelijke functie van het pand en de ligging op het knooppunt van belangrijke straten van de historische stadskern (de Muntstraat, de Jodenstraat, de Kleine Staat en de Grote Staat).”
Die niet-commerciële functie is overigens discutabel: in het pand is het alles verkoop van spullen wat de klok slaat.
Maastricht van Nu stelde vragen aan het college. Het antwoord is vier keer 'Nee'. Nee, de gevel wordt niet ernstig ontsierd. Nee, dit is geen slecht voorbeeld van de gemeente die wel andere ondernemers aan de strengste regels houdt. Nee, dit is niet in strijd met de regelgeving. Nee, de lichtbakken worden niet verwijderd, zo schrijft verantwoordelijk wethouder Hubert Mackus van het CDA.