Inhoudsopgave
Het is een principiële kwestie die de SP heeft aangekaart. Vrij vertaald: is het rechtvaardig om particuliere huiseigenaren in de wijken Nazareth, Mariaberg en Pottenberg in totaal 16,1 miljoen euro 'gratis' Rijks- en gemeentegeld te geven om hun slecht geïsoleerde huizen aan een energielabel-a of energielabel-b te helpen?
De SP heeft er politieke vragen over gesteld: "Hoe rechtvaardigt het college in dat licht het gebruik van publieke middelen om het particuliere
woningbezit te verduurzamen, terwijl veel huiseigenaren vaak al (relatief) vermogend zijn door waardestijgingen van hun woningen?'
Ongelijkheid
En verder wil de SP weten: "Hoe ziet het college de groeiende ongelijkheid tussen huiseigenaren, die profiteren van waardestijgingen, en huurders, die steeds minder betaalbare opties hebben? Hoe past dit project binnen een bredere visie om deze kloof te verkleinen?" De partij wil ook weten of onderzocht is of bijvoorbeeld de particulieren zelf - via het te gelde maken van hun overwaarde - aan verduurzaming kunnen voldoen.
Verouderd
Wethouder Johan Pas (D66) legt uit dat het gaat om verouderde koopwoningen met gemiddeld de energielabels G t/m D. "Veel van deze woningen betreffen appartementen, en zijn onderdeel van een vereniging van eigenaren (hierna afgekort tot VvE). VvE leden moeten gezamenlijk – via onder andere de maandelijkse VvE bijdrage – sparen voor onderhoud aan het gebouw en aan gemeenschappelijke installaties en/ of voorzieningen. Opgebouwde reserves zijn vaak onvoldoende om de verduurzamings- en onderhoudsslag die nu nodig is te kunnen slaan."
@TweedEnergie-armoede
Het college rechtvaardigt het gebruik van gemeentelijke- en rijksgelden om verouderde particulier woningen met een lage WOZ-waarde en een laag energielabel op te knappen. Pas: "Omdat de woonvoorraad die we met deze middelen willen aanpakken vaak dermate verouderd is dat er
nu een stevige uitdaging op het vlak van energietransitie, transformatie en renovatie ligt." Hij wijst er ook op dat de bewoners vaak net niet in
aanmerking komen voor sociale huur. "Voor deze doelgroep is deze financiële bijdrage noodzakelijk, omdat zij verduurzaming en onderhoud naar verwachting niet zelf kunnen bekostigen en door de hoge energie en warmteprijzen nu mogelijk te kampen hebben met energiearmoede."
Leefklimaat
Pas: "Door deze financiële impuls verduurzamen deze woningen eerder en mogelijk beter. Dat komt de woonkwaliteit, energierekening, klimaatdoelen en de uitstraling naar de fysieke leefomgeving ten goede. Door het aanpakken van deze woningen kunnen buurtbewoners doorstromen naar de verbeterde
woningen. Dit niet alleen in het kader van de vergrijzing, maar ook vanwege jongeren die graag willen blijven wonen op de plek waar zij zijn opgegroeid. Tot slot draagt woningverbetering bij aan het leefklimaat voor personen met een kwetsbare gezondheid, minder kou of hitte in huis."
Co-fianciering
De 4.8 miljoen euro doe de gemeente als co-financiering moet bijleggen worden gehaald uit diverse potjes:
€ 900.000 Restbudget Gemeentelijk Noodfonds Energiekosten (beoogde verduurzaming bestaande woningvoorraad)
€ 800.000 Klimaatbegroting (beoogde verduurzaming bestaande woningvoorraad)
€ 1.300.000 Waterprogramma (beoogde investering in rioolverbetering)
€ 1.650.000 Verhardingen (beoogde investering in wegverbetering)
€ 250.000 Mobiliteit en vergroening (beoogde investering in vergroening)